Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Didactiek   Gamification - Mijn les is (g)een spelletje!

Gamification - Mijn les is (g)een spelletje!

Veel leerlingen houden van games. Weinig leerkrachten zijn daar echter mee vertrouwd. Zit er eigenlijk een systeem in die (online) games dat je kan vertalen naar je (offline) lespraktijk? Kan je het leerplezier van je leerlingen effectief via gamification verhogen? Bestaat het gevaar niet dat het dan wel heel plezant wordt maar weinig leerrijk? Alles in deze nascholing draait rond het begrip gamification. Je krijgt een duidelijk zicht op wat het begrip nu echt inhoudt en maakt zo komaf met een aantal mythes.

Programma

Tijdens deze nascholing krijg je een presentatie vol praktische en concrete voorbeelden die afgewisseld wordt met een aantal momenten waarop je zelf aan de slag gaat met eigen lesmateriaal. Je leert aan de hand van een stappenplan bestaand lesmateriaal op een andere manier (in een spelvorm) aan te bieden aan je leerlingen door gebruik te maken van gamification. Er is aandacht voor valkuilen en je krijgt een heleboel tips voor klasmanagement mee. Het laatste deel van deze nascholing geeft je een inleiding tot het gebruik van bestaande videogames in de klas.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • beschik je over praktijkvoorbeelden van het gebruik van gamification;
  • ken je een reeks bordspellen en games die een meerwaarde kunnen bieden in de klas;
  • beschik je over hulpmiddelen die helpen bij klasmanagement;
  • gebruik je argumenten in een gesprek over de zin en onzin van gamification;
  • bied je aan de hand van een stappenplan zelf leerstofonderdelen in spelvorm aan in jouw klas;
  • beoordeel je wat werkt en wat niet vanuit de praktijkervaring;
  • gebruik je spelvormen om nieuwe leerstof aan te bieden of bij remediëring.

Doelgroep

Deze nascholing is zinvol voor alle leerkrachten secundair onderwijs en de derde graad van het lager onderwijs. De doelgroep bestaat uit nieuwsgierige leerkrachten die durven afwijken van de traditionelere manieren om leerstof aan te bieden. Er is geen (digitale) voorkennis vereist. 

Begeleiding

Jeroen Heremans is een leraar met erg veel praktijkervaring als het aankomt op het gebruik van games en speltechnieken in de klas en staat bekend als een onderwijsdurver. Hij geeft halftijds les in de tweede graad als leraar Nederlands, Engels en CLIL-geschiedenis. Het andere deel van zijn tijd gebruikt hij als freelancer bij Geek My Class.

Praktisch

Cursuscode: 22/OND/109A

Syllabus en drank inbegrepen.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop met lader en muis. Op de laptop de laatste versie van powerpoint installeren.
Een leerstofonderdeel dat je graag eens anders zou willen aanpakken.

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 8 maart 2023 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen