Geheugen- en inprentingsproblemen
Onze kinderen kunnen niets meer onthouden! Ze leren geen versjes meer, moeten geen moeite doen om een telefoonnummer te onthouden en krijgen een invulblad waarop ze nog alleen enkele woordjes moeten opschrijven. Ze moeten 'studeren met inzicht' en vergeten daarbij dat leerstof inprenten nog steeds een volwaardige fase is bij het studeren.
Programma
In het programma van geheugenproblemen, maken we vooral werk van het aanleren van geheugenstrategieën om informatie beter te kunnen onthouden. Noem het trucjes of mnemotechnische middeltjes, het komt op hetzelfde neer. Het programma zelf bestaat uit oefeningen met niet-schools materiaal. Uiteraard is het de bedoeling om de aangeleerde strategieën toe te passen op hun leerstof.
Enerzijds krijgen de leerkrachten een schema mee van ondersteunende geheugenstrategieën. Met niet-schoolse oefeningen kunnen zij de leerlingen van hun klas trainen in 'onthouden'. Uiteraard is de aard van de leerstof belangrijk bij de keuze van de geheugenstrategie. Dat komt ook zeker aan bod. We leren de leerkrachten waar in het studeerproces deze vaardigheden thuis horen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen ondersteunende geheugenstrategieën aangepast aan de aard van de leerstof aan hun leerlingen aanleren.
Doelgroep
Leerkrachten derde kleuterklas en lager onderwijs, zorgleerkrachten.
Begeleiding
Kaat Timmerman is zelfstandig pedagoge: onderzoek en begeleiding van kinderen en jongeren met leerproblemen. Ze is ook auteur van o.a. het boek 'Lees eerst de vraag'.
Praktisch
Cursuscode:
18/BAS/005ABeperkt aantal deelnemers. Drank en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 13 februari 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.