Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Genderstereotypen doorbreken in het s.o.

Genderstereotypen doorbreken in het s.o.

Of jouw leerlingen graag naar je les of je begeleiding komen en welke kansen ze daar al dan niet grijpen, heeft meer te maken met gender en diversiteit dan je zou denken. Het zijn beide thema’s die veelvuldig in de actualiteit komen, denk aan #metoo of #blacklivesmatter. Scholen krijgen er voortdurend mee te maken en willen er wel mee aan de slag, maar het ontbreekt hen soms aan expertise en vooral aan praktische tools. Daar komt nu verandering in. Je krijgt concrete oefeningen en tips die je onmiddellijk laagdrempelig kunt inzetten.

Programma

Voormiddag:

Helicopterview: interactief onderwijsleergesprek afgewisseld met groepsdiscussie

Op een zeer toegankelijke manier maak je kennis met de bijzondere mechanismen van gender, diversiteit en intersectionaliteit. Je krijgt inzichten in de mechanieken van hoe deze keurslijven uitmonden in stereotypen, discriminatie, vooroordelen of uitsluiting aan de ene kant of net privileges aan de andere kant. De (vaak onzichtbare) mechanismen van privilege of discriminatie versterken de ongelijkheid in de school en kunnen adolescenten in moeilijkheden brengen, binnen de klas of daarbuiten. Ze ervaren druk om aan een norm te voldoen, voelen zich niet veilig of kunnen onvoldoende zichzelf zijn. Dit is een bron van veel frustratie, merkbaar in hun gedrag. Dat alles heeft een rechtstreekse en zeer hardnekkige impact, niet in het minst op studie- en beroepskeuzes. Maar er zijn mogelijkheden om dit aan te pakken en tegen te gaan. Een schoolomgeving heeft hierbij een zeer belangrijke rol. Heldere voorbeelden brengen verduidelijking.

Namiddag:

  1. individuele oefening: check your privilege

Je wordt aangespoord om de eigen identiteit, privileges en blinde vlekken onder de loep te nemen.

  1. experiment

Aan de hand van een experiment kom je te weten welke sociale categorieën een rol spelen in jouw leven. Het is een oefening die ook in de klas kan gedaan worden. Het is voor velen een verrassende ervaring.

  1. casusbespreking in kleine groep

Je wordt ingedeeld in kleine groepen. Elke groep krijgt een casus  - uit het leven gegrepen - waarin de theoretische kennis over gender en diversiteit moet toegepast worden. Je vat je bevindingen samen voor de groep zodat iedereen de theorie breed toegepast ziet. Je kan de diverse oefeningen meteen inzetten in de eigen school. Het resulteert in een hoger welbevinden van alle schoolbetrokkenen en geeft meer garantie op maximale ontwikkelingskansen van je leerlingen binnen én buiten de school.

  1. feedbackgesprek

Je blikt terug op het geleerde en wat het bij je heeft losgemaakt. Je kan ook opbouwende feedback geven aan de lesgever of de anderen zodat iedereen met een maximale schat aan informatie weer naar huis kan.

Doelstellingen

Na deze nascholing heb je meer inzichten in wat gender, diversiteit en intersectionaliteit betekenen en welke impact dat heeft op het leven binnen en buiten de school.
Je bent je bewuster van privileges, discriminaties.
Je hebt blinde vlekken weggewerkt en herkent ze beter bij anderen.
Je hebt concrete voorbeelden, handvaten en oefeningen mee om er in je school meteen mee aan de slag te kunnen.
Je ziet het belang ervan in om je kennis ook daadwerkelijk toe te passen.

Doelgroep

Het is niet alleen interessant voor leerkrachten, maar ook voor directie, beleidsondersteuners en zeker ook voor professionals in het zorgteam. Gender en diversiteit zijn niet gebonden aan een vak, het situeert zich overal.

Iedereen is ervaringsdeskundige in het eigen gender, dat kan volstaan qua voorkennis.

Begeleiding

Ann De Cnodder is master in gender en diversiteit en licentiate communicatiewetenschappen. Zij bundelt haar kennis in een handboek. Na een carrière als copywriter en politiek adviseur, onder andere op het Vlaams Kabinet voor Gelijke Kansen, kiest zij vandaag voor het geven van vormingen op zelfstandige en onafhankelijke basis.

Praktisch

Cursuscode: 21/SEB/089A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een pen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 21 april 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen