Goede toets- en examenvragen opstellen
In deze vorming krijgt “Ik ga toetsen en examens verbeteren” een andere betekenis. Aan de hand van twee centrale vragen bekijk je – samen met de andere deelnemers – je eigen toetsmateriaal kritisch.
Programma
- Meet ik wat ik wens te meten?
- Zijn mijn vragen helder geformuleerd?
- Zelf aan de slag met het aangereikte materiaal: samen met (vak)collega's bekijk je je eigen toetsen en examens kritisch.
Je krijgt heel wat aandachtspunten voor het formuleren van goede toets- en examenvragen, met veel tips en voorbeelden uit verscheidene vakken.
Je bestaande toetsen en examens vormen het uitgangspunt voor deze vorming. Door je eigen materiaal kritisch te bekijken zal je uiteraard ook inspiratie vinden om nadien nieuwe vragen te formuleren.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- vanuit hun leerplandoelstellingen goede toets- en examenvragen formuleren;
- een duidelijke instructietaal gebruiken;
- de eigen evaluatiepraktijk en die van (vak)collega’s kritisch beoordelen aan de hand van aangereikt materiaal.
Doelgroep
Leerkrachten die samen met andere deelnemers hun toetsen en examens kritisch willen bekijken.
Deelnemers die dit wensen kunnen aansluitend (namiddag) de verdiepende vorming over het formuleren van meerkeuzevragen volgen.
Begeleiding
Van Hoof Stijn
Praktisch
Cursuscode:
17/OND/001A
Jouw bijdrage: 57 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Voor nuttige oefenmomenten:
Breng minimaal 2 eigen toetsen en een examen mee (papieren versies waar mag op geschreven worden). Breng ook het bijhorend leerplan mee. Dit mag op papier of digitaal (bv. tablet of laptop).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 januari 2018 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.