Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Elektriciteit en elektronica   Goochelen en wiskunde

Goochelen en wiskunde

'Hé, hoe is dat mogelijk?', klinkt het door de zaal wanneer de goochelaar aan het werk is… een gevoel van verbazing en verwondering maakt zich meester van het publiek.

Deze nascholing is ontstaan uit een wisselwerking met professioneel goochelaar Herman Dufraing. Heel wat goocheltrucs steunen op wiskundige principes. De nascholing wil een aanzet geven om te goochelen in de wiskundeles.

Enerzijds zijn er heel wat trucs die aanzetten om met leerlingen te werken rond probleemoplossend denken, anderzijds sluiten er een aantal rechtstreeks aan bij onderwerpen van de leerplannen. Het goochelen kan een teaser zijn voor de leerlingen, een motiverend element: Hoe zit de truc in elkaar? Hoe werkt hij? Is er onderliggend een wiskundig model op te stellen dat de truc verklaart? Zonder een goochelaar te zijn, kan je met je leerlingen op zoek gaan, je leerlingen uitdagen of zelf even verrassend uit de hoek te komen.

Programma

Herman Dufraing start met een kort optreden. We zoeken welke wiskundige principes er achter de trucs zitten en hoe je ze kunt inzetten in een wiskundeles.

Tijdens het tweede deel splitsen we op in groepen. Elke groep zoomt in op één goocheltruc en levert een goochelaar voor het deel. Op deze manier ga je naar huis met een tiental goocheltrucs waarvan je de wiskundige achtergrond kent. We dagen elke deelnemer uit om na de nascholing de volgende dag de klas in te stappen en de leerlingen te verrassen als een echte goochelaar.

Wiskundige trucs lenen zich ertoe dat elke leraar met wat acteertalent als professionele goochelaar uit de hoek kan komen. De leraar gebruikt rekenkundige trucjes of wiskundige principes. De goochelaar doet net dat tikkeltje meer. Door de wijze van presenteren krijgen de op zich vaak eenvoudige trucjes een magische uitstraling en roepen ze nieuwsgierigheid en verwondering op. Het wiskundige principe is helemaal verstopt. In het laatste deel gaat Herman echt goochelen en komt het verschil tussen een wiskundetruc en een goocheltruc aan bod.

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • voer je, mits enige oefening, een tiental goocheltrucs uit;
  • herken je de wiskunde achter elke truc uit de eerste twee delen;
  • gebruik je goocheltrucs in jouw wiskundeles.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde alle graden, die via goochelen aan probleemoplossend denken willen werken of wiskundige principes achter goocheltrucs willen leren kennen al dan niet buiten het kader van de leerplandoelen.

Begeleiding

Herman Dufraing en Gilberte Verbeeck spelen samen in het amateurtheater gezelschap Pinokkelijn. Tijdens pauzes of na de repetities vinden ze linken in hun beider passies: goochelen en wiskunde.

Herman is professioneel goochelaar. Gilberte is praktijkassistent in de Antwerp School of Education. Ze ondersteunt er vakdidactiek wiskunde en enkele algemene vakken. Ze heeft een jarenlange ervaring als leerkracht in het Sint-Jozefinstituut te Essen. Ze is redactielid van Uitwiskeling. Herman werkte mee aan een artikel ’Goochelen en wiskunde’ dat in het tijdschrift verscheen.

Praktisch

Cursuscode: 22/WIS/013A

Drank en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 15 maart 2023 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen