Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Talen / Klassieke talen   Grammatica leren horen en zien. Functioneel en speels… met prosodie! - live online nascholing

Grammatica leren horen en zien. Functioneel en speels… met prosodie! - live online nascholing

Functionele grammatica en prosodie? Ja, zeker! Een spreker die grammaticaal correct spreekt, maar geen prosodie (melodie en ritme) inzet, is vaak moeilijk verstaanbaar.  Tijdens het inoefenen en automatiseren, helpen melodie en ritme om de grammatica levensecht en verstaanbaar te maken. Bovendien ondersteunt prosodie de automatisering van de te leren grammatica.

Programma

Je verkent de leermotivatie, het type leerder, het belang van prosodie, de betekenisdragende en de minder betekenisdragende grammaticale elementen. Met de leerlijn als leidraad verken je het presenteren van de regels, het vakjargon, de deductieve versus inductieve aanpak en ten slotte functionele feedback en evaluatie.

Je gaat aan de slag met interactieve oefeningen, klassikaal en in groepjes:

  • Receptieve oefeningen in functie van het leren horen en zien van de grammaticale elementen.
  • Contextgebonden en activerende schrijfoefeningen.
  • Activerende spreekoefeningen met prosodie (muziek en ritme) in functie van betere en snellere consolidering: taaltempo’s, taalraps, taalpingpongs, taalriedels, drama, noticing, …

Uiteindelijk leer je de 16 gulden regels betreffende grammatica onderwijzen kennen en toepassen als rode draad doorheen je lessen .

Doelstellingen

Deelnemers kennen

  • de 16 gulden regels betreffende grammatica onderwijzen;
  • de grammaticaregels;
  • de prosodische elementen: vooral intonatie, woordgroepen en zinsaccenten.

 Deelnemers kunnen

  • werken aan grammatica als middel en niet als doel op zich;
  • de regels duidelijk en transparant presenteren;
  • receptieve oefeningen inzetten in functie van het leren horen en zien van de grammaticale elementen;
  • contextgebonden schrijfoefeningen aanbieden;
  • activerende spreekoefeningen inzetten met prosodie;
  • functionele feedback geven en functioneel evalueren.

Doelgroep

Leerkrachten die NT2-les geven aan (jong)volwassenen in een CVO, CBE of Okan en beperkte kennis en vaardigheden hebben op vlak van het onderwijzen van grammatica en prosodie.

Aangezien er veel geschreven oefenmateriaal gebruikt wordt, is deze nascholing minder interessant voor leerkrachten die aan laaggeschoolde analfabeten lesgeven.

Begeleiding

Anja De Kimpe is NT2-docente met specialisatie uitspraak/verstaanbaar spreken en grammatica.

Sinds 1999 is Anja De Kimpe werkzaam in het NT2-onderwijs aan volwassenen. Ervaring met laaggeschoolden, traaglerenden en normaallerenden.

Praktisch

Cursuscode: 20/NT2/022B

Deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.

Beperkt aantal deelnemers.


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 5 mei 2021 09:00u 12:30u via afstandsonderwijs (Zoom)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen