Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Zelfzorg   AFGELAST - Groeien in gedeeld leiderschap in onderwijs

AFGELAST - Groeien in gedeeld leiderschap in onderwijs

Stand alone leiderschap in scholen is achterhaald. Gedeeld leiderschap is echter niet de weg van de minste weerstand. Met dit programma zetten we je op het juiste leiderschapspoor voor meer samenwerking, flexibiliteit en innovatie. 

Programma

We nemen je in dit programma resoluut mee op het pad van gedeeld leiderschap. We reiken je heldere modellen aan die inzicht geven in wat gedeeld leiderschap betekent als leidinggevende, als team en als organisatie. We passen deze modellen toe op jouw situatie en komen zo tot een doorleefde stap vooruit in jouw leiderschap.

De volgende thema’s komen aan bod: jezelf-als-leider vandaag en in de toekomst, werken met teams, het verhaal van schoolverandering. De nadruk ligt niet op theoretische kennis maar op beleving van gedeeld leiderschap, experimenteren en komen tot een vernieuwde visie op je rol als schoolleider.

Wat is het niet?
In gedeeld leiderschap maakt de zekerheid van het weten plaats voor de zekerheid van voortdurend leren. We zeggen je niet wat je moet doen, maar helpen je zelf tot antwoorden te komen en stappen te ondernemen. Dit traject is exploratief en verdiepend eerder dan oplossend en instructief.

Werkvormen: the ART of development

De combinatie van theoretische inputs voor duidelijkheid & houvast, interactieve werkvormen voor emotionele beleving en toepassing en reflectie voor verankering van de leerervaring zorgt voor een krachtige leerervaring. De gebruikte methodieken zijn in belangrijke mate de boodschap. De docenten staan niet boven de groep, maar werken met de groep.

Doelstellingen

  • Je krijgt helder inzicht in het model van gedeeld leiderschap en de rol van de authentieke leider.
  • Je krijgt helder inzicht in welke mate jij, jouw team en jouw school vandaag al leiderschap delen.
  • Je komt tot een visie en actieplan omtrent het pad van gedeeld leiderschap voor je school en de rol die rol je daarin wil opnemen.
  • Verwerven van twee hefboomvaardigheden:
    • lerend samenwerken in groep. We passen deze vaardigheid toe doorheen heel het traject en oefenen dit ook door online bijeenkomsten.
    • inspireren en motiveren door middel van story telling, het authentiek betrekken van mensen in jouw project.

Doelgroep

Formeel of informeel leidinggevenden s.o., BaO, h.o., cvo. Gedeeld leiderschap is vooral geschikt als leiderschapsmodel in complexere omgevingen en functies met een veelheid aan betrokken partijen. Deelnemers zijn op zoek naar persoonlijke verdieping, eerder dan naar theoretische kennis. Ze maken ook tijd vrij tussen de sessies door voor het uitvoeren van opdrachten en om zich voor te bereiden op de volgende sessie.

 

Begeleiding

Koen Marichal, professor Antwerp Management School, co-director van het expertisecentrum leiderschap, docent, onderzoeker en co-auteur van o.a. De leider in de spiegel (2013) en De kleren van de leider (2017).

Griet Peeraer, zelfstandig trainer, consultant en coach en deeltijds werkzaam aan de UA - faculteit Ontwerpwetenschappen voor begeleiding van onderwijsprojecten.

Liesbeth Piot, pedagogisch directeur Sint-Ludgardis Antwerpen en voormalig onderzoeker aan KULeuven. Co-auteur van 'Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht', auteur van 'Andere tijden, andere leiders?'

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen