Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / ICT   Groeigericht breed evalueren en rapporteren in het lager onderwijs: concreet, haalbaar en praktisch

Groeigericht breed evalueren en rapporteren in het lager onderwijs: concreet, haalbaar en praktisch

Aan een brede en groeigerichte rapportering gaat een kwaliteitsvolle evaluatie vooraf. Op een haalbare en visuele manier gaan we aan de slag om zowel klassikaal als individueel de groei in vaardigheden en attitudes in kaart te brengen. De growth mindset en eigenaarschap staan hierbij centraal. Weinig planlast en vooral activiteiten met effect op de klasvloer. De individuele groeikaarten zijn meteen ook bruikbaar als rapportering.

Programma

We staan stil bij het geven van feedback en de impact die evalueren heeft op onze leerlingen. Je leert van elkaars ervaringen en maakt kennis met de kwaliteitenmuur en -kaarten om groei in persoonsgebonden doelen (vaardigheden) te visualiseren. Je ontvangt ook een set pictogrammen waarmee je op school kunt experimenteren. Je maakt op een interactieve manier kennis met de groeigerichte visie op evalueren. Stap voor stap verkennen we de werkwijze om een kwaliteitenmuur in de klas op te bouwen. Tijdens de terugkomdag blikken we terug op de praktijkervaringen en leren vooral van elkaar. Dan nemen we er ook de individuele groeikaarten bij die kunnen dienen als rapportering, maar tevens een leidraad kunnen zijn voor een kindcontact.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • zien het belang in van het leggen van een focus op doelen en het concretiseren van evaluatiecriteria;
  • kunnen samen met de leerlingen een kwaliteitenmuur opbouwen om de groei van de klas te visualiseren;
  • leren de aangeboden individuele groeikaarten gebruiken om leerlingen te (laten) evalueren en te rapporteren aan ouders;
  • ontwikkelen een groeigerichte visie op evalueren waarbij vaardigheden en attitudes in kaart gebracht worden.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon) lager onderwijs.

Geen (voor)kennis vereist.

Begeleiding

Annick Vandroemme is onderwijzeres en stond zelf 23 jaar in de klas. Deze praktijkervaring neemt ze mee naar Vlajo, waar ze als nascholer actief is en workshops aanbiedt waarin het prikkelen van de ondernemende vaardigheden bij kinderen steeds een centrale plaats inneemt.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 21/LAG/115A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen. Lesdag 2 van deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.


Jouw bijdrage: 189 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voor de terugkomdag online wordt er wel gevraagd om foto’s door te mailen van jouw werking. Dit wordt toegelicht tijdens de startdag.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 18 februari 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
woensdag 27 april 2022 09:00u 12:00u via afstandsonderwijs


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen