Je bent hier:   "Help je oren niet naar de tuut": gehoorschade na lawaaiblootstelling - live online nascholing

Jongeren worden vandaag de dag vaak blootgesteld aan luide muziekniveaus. Hierdoor kan het gehoor reeds op jonge leeftijd beschadigd worden met symptomen zoals gehoorsvermindering, tinnitus (=oorsuizen) en overgevoeligheid tot gevolg. Dergelijke symptomen kunnen een enorme impact hebben op de schoolse prestaties en de kwaliteit van leven.

Deze nascholing geeft een beeld van de normale werking van het gehoor en toont wat er gebeurt bij het optreden van gehoorschade na (voornamelijk) lawaaiblootstelling. De focus ligt op lawaaiblootstelling bij jongeren en de gevolgen hiervan. Lawaaigeïnduceerde symptomen komen ruim aan bod alsook enkele (mogelijke) behandelingsopties bij lawaaischade. Ook de waarde en kracht van sensibilisatie komt aan bod waarbij ook de leerkracht een grote rol kan spelen.

Werkvorm: hoorcollege met inbegrip van video voor uitleg van bepaalde begrippen.

Men heeft een duidelijk beeld over de normale werking van het gehoor alsook wat er gebeurt wanneer gehoorschade optreedt. Symptomen zoals gehoorverlies, tinnitus en overgevoeligheid zullen duidelijk aan bod komen. Men krijgt ook nuttige tools aangereikt om te gebruiken tijdens eigen presentaties of lessen voor middelbare scholieren.

Deze nascholing is voornamelijk gericht naar leerkrachten secundair onderwijs alsook alle geïnteresseerden in gehoor en gehoorschade.

Er is geen voorkennis vereist.

Prof. Dr. Annick Gilles behaalde in 2014 haar doctoraat met topic: ‘Lawaaigeïnduceerde tinnitus bij jongeren: prevalentie, diagnose en behandeling’.

Ze is ook hoofd van de tinnituskliniek UZA.

Cursuscode: 19/BIO/014A

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 18 maart 2020, maar kon toen niet plaatsvinden wegens de coronamaatregelen.

Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be

maandag 1 maart 2021 13:30u 16:30u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)