Je bent hier:   Het portfolio wiskunde: zelfstandig en gedifferentieerd maken van oefeningen (herhaling)

Hoe kunnen we leerlingen voorbereiden op het zelfstandig maken van oefeningen, zowel in het licht van komende toetsen en proefwerken als ter voorbereiding op het hoger onderwijs?

Tijdens deze nascholing stelt de lesgever het portfolio wiskunde voor, een werkvorm waarbij:

• de leerling zelfstandig, op eigen tempo en op aangepast niveau oefeningen oplost (zelfgereguleerde differentiatie);
  • de leerling zijn/haar gemaakte oefeningen zelf verbetert door zijn/haar oplossingen naast een modeloplossing te leggen (zelfevaluatie);
  • de leerling terugkijkt welke doelen bereikt zijn, welke fouten gemaakt zijn en welke leerstofonderdelen nog extra oefeningen vergen (reflectie);
  • de leerkracht waakt over het studieproces van de leerling (procesevaluatie).

Bij het portfolio wiskunde krijgt de leerling een hoofdrol bij het ‘managen' van het leerproces. De leerling laat zien welke oefeningen hij/zij gemaakt heeft, of deze verbeterd zijn en hoe hij/zij reflecteert op de fouten. De portfoliomap geldt hierbij als bewijsstuk. Bij een onvoldoende op toets of proefwerk kan het portfolio inzicht geven waar het studieproces fout loopt.

De deelnemers krijgen een goed overzicht van de mogelijkheden van het gebruik van portfoliomappen. Immers, na de uiteenzetting van het beoogde doel en de werkwijze krijgen de deelnemers de kans om een variatie van portfoliomappen met meer dan 1000 oefeningen over de (reguliere) leerstof wiskunde uit de 3de graad aso, leerplan a in te kijken.

De deelnemers krijgen de oplossingen van alle uitgewerkte oplossingen in digitale vorm.

De deelnemers kunnen:

• de werkvorm portfolio wiskunde aan hun collega’s uitleggen;
  • de werkvorm portfolio wiskunde bij hun leerlingen toepassen.

Leraren wiskunde 3de graad aso, leerplan a.

Koen De Naeghel, leerkracht wiskunde.

Cursuscode: 17/WIS/005B

Drank en syllabus inbegrepen.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 24 januari 2018 14:30u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)