Het Vreemde Verleden: hoe leer je je leerlingen contextualiseren?
Contextualiseren is een lastige vaardigheid voor veel leerlingen, doordat zij vaak vanuit hun eigen waarden, normen en kennis naar de wereld kijken. Voor het succesvol verklaren van historische en actuele gebeurtenissen is het echter noodzakelijk dat leerlingen leren contextualiseren. Maar hoe doe je dat als leerkracht? In deze interactieve workshop gaan we samen aan de slag met het ontwerpen van lesmateriaal op basis van de didactiek van het Vreemde Verleden. Deze didactiek is geschikt voor alle historische onderwerpen en kan ook worden gebruikt bij het verklaren van actuele gebeurtenissen en discussies, zoals het koloniale verleden of conflicten in het Midden-Oosten. Hierdoor draagt de workshop ook bij aan burgerschapsvorming van leerlingen.
Programma
In het eerste gedeelte van de workshop bespreken we kort en op interactieve manier de theoretische achtergronden van de vaardigheid contextualiseren. Wat is contextualiseren? Hoe kan deze vaardigheid bijdragen aan burgerschapsvorming van leerlingen? Wat zeggen andere onderzoekers over contextualiseren? Daarnaast lichten we een aantal praktische hulpmiddelen toe die je leerlingen kunnen gebruiken wanneer zij contextualiseren. Deze materialen zijn kant en klaar en kan je direct in je lespraktijk inzetten.
Vervolgens gaan we in verschillende interactieve rondes in groepen aan de slag om zelf lesmateriaal te ontwikkelen op basis van de didactiek van het Vreemde Verleden. De resultaten worden kort gepresenteerd en verzameld op een Padlet (digitaal bord), zodat je het lesmateriaal gemakkelijk kan delen en gebruiken voor je les. Tenslotte blikken we terug op de leerwinst van de workshop. Wat neem je mee naar jouw klaslokaal? Welke (leer)vragen heb je nog? Wat ga je collega’s vertellen?
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je kennis verworven over de vaardigheid contextualiseren;
- doorloop je vlot de stappen binnen de didactiek van het Vreemde Verleden;
- weet je hoe het is om te werken met de didactiek van de het Vreemde Verleden;
- ontwerp je doelmatig lesmateriaal gebaseerd op de didactiek van het Vreemde Verleden;
- oefen je vaardigheden om burgerschapsvorming bij leerlingen te bevorderen;
- heb je ervaringen uitgewisseld met andere deelnemers en de lesgever;
- beschik je over praktisch materiaal dat leerlingen helpt bij het contextualiseren.
Doelgroep
Deze nascholing is geschikt voor leerkrachten wereldoriëntatie, geschiedenis, historisch bewustzijn en burgerschapscompetenties, maar kan omwille van het algemene karakter van de vaardigheid ook heel interessant zijn voor leerkrachten humane vakken, wetenschapsvakken, cultureel bewustzijn.
Begeleiding
Tim Huijgen was jarenlang werkzaam als leerkracht in het secundair onderwijs. Hij promoveerde in 2018 op een onderzoek naar hoe je de historische vaardigheid contextualiseren kunt bevorderen in lessen. Momenteel is hij docent en lerarenopleider geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en bestuurslid van het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap (KNHG).
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/052ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een opgeladen laptop of tablet
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Geen voorbereiding noodzakelijk. Vooraf kan eventueel de publicatie Het Vreemde Verleden. Leerlingen leren contextualiseren worden bekeken. De publicatie is gratis te downloaden via deze link.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 6 december 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus