Hoe doe je ze al sprekend leren? Beter en aangenamer groepswerk dankzij exploratieve gesprekken
Vaak rendeert groepswerk niet echt: veel decibels, weinig leren. Ofwel hoor je vooral uitspraken als ‘Ja, dat is het!’ en ‘Nee, dat is niet waar’, ofwel gaan leerlingen gauw akkoord met wat de slimste zegt om er vanaf te zijn. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt. Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Kortom, hoe kunnen we groepsgesprekken effectiever maken? Een nieuwe aanpak die focust op het spreken zelf, wijst de weg.
Programma
Via deze interactieve nascholing krijg je meer inzicht in de mechanismen die groepswerk doen falen of slagen. De focus ligt op het spreken zelf. Dat is nieuw, want bijna alle boeken over groepswerk gaan over organisatie, soorten opdrachten en taakverdeling. En laat nu net dat spreken vaak een pijnpunt zijn. Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse lagere scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met exploratieve gesprekken. Dankzij die techniek werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken, ook individueel. Je maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de nascholing is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden. Er wordt gewerkt met het praktijkboek ‘Sprekend leren. Wanneer groepswerk echt rendeert in het lager onderwijs’ (auteur Jan T’Sas), waarvan je een exemplaar meekrijgt.
Deze nascholing is een vervolg op de eendaagse nascholing ‘Groepswerk in het lager onderwijs’ van dezelfde docent, die de voorbije jaren door CNO werd aangeboden. Je hoeft die nascholing echter niet vooraf te hebben gevolgd om mee te kunnen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- de reden geven waarom bepaalde gespreksmechanismen groepswerk doen falen of doen werken;
- praktische oefeningen toepassen welke gesprekstechnieken effectief doen leren;
- uitgebreid de didactiek van exploratieve gesprekken aan hun collega's uitleggen: observatie, analyse, lesmateriaal;
- met hun leerlingen praktische oefeningen doen om ze effectief gesprekstechnieken aan te leren.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs.
Begeleiding
Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, leraar Nederlands in tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, medewerker van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands (VON), auteur van schoolboeken Nederlands onderwijs, onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool, auteur van de website Neejandertaal.be
Praktisch
Cursuscode:
17/LAG/031ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 78 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 24 oktober 2017 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.003 |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.