Hoe evalueer je groepswerk?
Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Hoe zit dat met feedback, met punten geven, met het opvolgen van processen…? Bestaan daar instrumenten voor? En hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld peerevaluatie?
Programma
Tijdens deze sessie zoom je vanuit praktijkoefeningen in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop leg je de focus en hoe pak je dit het best aan? Je maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat je leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijg je een beknopt overzicht.
Doelstellingen
De deelnemers:
- verwerven inzicht in structurele evaluatiemethodes voor groepswerk;
- verwerven de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het evalueren van groepswerk;
- kunnen de theorie achter evaluatie-instrumenten toepassen in de praktijk;
- kunnen evaluatie-instrumenten beoordelen volgens de criteria validiteit, betrouwbaarheid, transparantie e.a.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs, alle niveaus.