Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Andere topics   Hoe ga je als school aan de slag met sociale media?

Hoe ga je als school aan de slag met sociale media?

Facebook is niet weg te denken uit onze samenleving. Zo zit tegenwoordig haast elke jongere, ouder en zelfs grootouder op sociale netwerksites. Een site zoals Facebook biedt heel wat voordelen, maar kent ook tal van uitdagingen en valkuilen.

Maar hoe kan jouw school Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram of YouTube nu efficiënt gebruiken om je school aan het brede publiek te laten zien?
In deze cursus worden er heel veel praktijkvoorbeelden meegeven en wordt er toegelicht hoe je als school een goed “social media”-beleid kan opzetten. Deze cursus zal de deelnemers goed toelichten maar vooral inspireren en prikkelen m.b.t “social media”.

Programma

Zeer veel scholen zien niet goed in hoe een sociaal platform voor hen een meerwaarde kan betekenen.

Nochtans zijn er vier grote redenen om als school in te zetten op sociale media, namelijk:

  1. het is gratis reclame (publiciteit) voor je school;
  2. het is een infoportiek dat je zelf volledig kan sturen naar inhoud;
  3. je kan een band opbouwen met je doelgroep(en);
  4. je kan een groot aantal mensen bereiken.

Een school die adequaat wil inspelen op deze 4 punten kan bijvoorbeeld een Facebookpagina hanteren als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school.

Welke onderdelen komen in deze cursus zeker aan bod:

- Hoe een social mediabeleid opstellen?

- Véél praktijkvoorbeelden (do's & don'ts).

- Tips en trics rond het beheer van je pagina:

  •             plaatsen van berichten;
  •             reacties plaatsen en opvolgen;
  •             volgen en modereren van berichten;
  •             zoeken in berichten;
  •             heel veel instellingen.

- Richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht.

- Persoonlijke tips en advies.

- Privacy & mediawijsheid.

- Ruimte voor persoonlijke vragen.

Laat je inspireren!

Kortom, je kan als school Facebook zien als een digitale schoolpoort waar je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving kan doen en waar je als school ook kan werken aan je positieve imago.

Op deze manier kan deze cursus een absolute meerwaarde bieden voor mensen die instaan voor het beheer van de schoolFacebook-pagina.

 

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

- de mogelijkheden van een Facebookpagina voor je school aan de collega’s toelichten;

- uit de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze maken om

            * te starten met een Facebookpagina OF

            * om efficienter het beheer van de schoolpagina te doen;

- zich inspireren op véél praktijkvoorbeelden van berichten op Facebook;

- alle voordelen begrijpen van een Facebookpagina voor je school, en dit toelichten aan de directie.

Doelgroep

Leerkrachten, leden van het secretariaat en het middenkader lager onderwijs, secundair onderwijs, volwassenonderwijs en hoger onderwijs.

Begeleiding

Mario Kicken, leerkracht informatica en ICT-ondersteuner & freelance ICT-consultant.

Praktisch

Cursuscode: 18/ICT/052A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 28 maart 2019 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.024 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen