Hoe zorg je voor een zachte overgang van kleuter naar lager?
Voor sommige kleuters is de overgang naar het eerste leerjaar een koude douche. Ze hadden het zich helemaal anders voorgesteld. Ze mogen niet meer spelen, moeten lang stilzitten en luisteren. Hoe kan jij er voor zorgen dat de overgang niet zo bruusk verloopt? Door bruggen te slaan tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar, verloopt de overgang veel zachter.
Programma
Tijdens deze nascholing bekijk je welke bruggen je kan slaan. Zo zal je bijvoorbeeld leren dat er vier soorten overgangsmogelijkheden zijn. De eerste kennen we allemaal: kleuters wegwijs maken, bv. eens op een stoeltje plaatsnemen in het eerste leerjaar of een activiteit organiseren waar kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar samen aan deelnemen. Maar wist je dat je ook de kentekens van de kleuters kan aanpassen aan de woordenschat die in het 1ste leerjaar gebruikt wordt? Of dat je in de namiddag de deuren kan openzetten zodat kleuters en leerlingen uit het eerste leerjaar door elkaar lopen? Je zal geprikkeld worden om verder te kijken en om andere mogelijkheden te zien voor jouw school. Aan de hand van foto’s en filmpjes ga je praktisch aan de slag met voorbeelden uit de praktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je waarom een zachte overgang belangrijk is om kinderen zich goed te laten voelen en zo tot beter leren te komen;
- begrijp je dat je niet enkel oppervlakkig aan gewenning moet doen, maar ook in de diepte allerlei aanpassingen kan doen, zodat de overgang tussen kleuter en lager zachter verloopt;
- bezit je handige tools om in je school dadelijk aan de slag te gaan.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het kleuteronderwijs en de 1ste graad van het lager onderwijs. Ook kinderverzorgers, directies en beleidsmedewerkers zijn welkom.
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.
Begeleiding
Katrien Stinckens werkte jarenlang als kleuterleerkracht in het gewoon kleuteronderwijs. In september 2022 maakte ze deeltijds de overstap naar het buitengewoon onderwijs. De andere deeltijdse uren vult ze in als vormingsmedewerker bij CEGO.
of
Griet Langedock, Onderwijscoach bij het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs vzw
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/110ACursusmateriaal en lunch inbegrpen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 12 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.