Je bent hier:
Hoogbegaafde leerlingen in het s.o. - een uitdaging voor de leerkracht - afgelast
Hoogbegaafde leerlingen in het s.o. - een uitdaging voor de leerkracht - afgelast
Meer en meer groeit het besef dat ook hoogbegaafde leerlingen een uitdaging vormen voor de leerzorg van een secundaire school. Naast diegenen die probleemloos door hun schoolcarrière fietsen zijn er immers anderen die vastlopen in faalangst, onderpresteren, perfectionisme of demotivatie. Het kan soms uitmonden in grote teleurstellingen: een schooljaar moeten overdoen, mislukken in het hoger onderwijs,… In deze nascholing exploreren we haalbare manieren om je lespraktijk aan te passen, in het besef dat we niet alles kunnen oplossen, maar dat er zeker uitdagingen en kansen liggen.
Programma
Tijdens de eerste dag verkennen we de recentste inzichten uit binnen- en buitenland omtrent hoogbegaafdheid: wie is hoogbegaafd? Hoe herken je een HB-leerling? Welke types onderscheiden we? Met welke uitdagingen en problemen worden hoogbegaafde leerlingen in het secundair onderwijs geconfronteerd? Welke kansen en valkuilen zijn er voor de leerkrachten?
Tijdens de tweede dag bekijken we hoe we als (taal)leerkracht kunnen tegemoet komen aan hoogbegaafde leerlingen, met concrete voorbeelden uit de lespraktijk en ideeën om mee aan de slag te gaan. Naast tips voor verrijking, verbreding en differentiatie komen algemene didactische principes aan bod die de (taal)les voor hoogbegaafde leerlingen boeiender en uitdagender kunnen maken.
Er is tijdens de beide dagen ook veel ruimte voor vragen en uitwisseling van good practices.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- een algemeen beeld van de problematiek van hoogbegaafdheid verduidelijken;
- de verschillende types van hoogbegaafdheid herkennen;
- de algemene principes in de aanpak van hoogbegaafdheid bij de betrokken leerlingen toepassen en de valkuilen vermijden;
- als (taal)leerkracht een aantal werkvormen voor hoogbegaafde leerlingen inzetten.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot leraren algemene vakken en (taal)leraren alle graden s.o.; de nascholing is minder specifiek gericht naar leraren wiskunde of wetenschappen.
Begeleiding
Chris Van Echelpoel, leerkracht Nederlands-Engels-cultuurwetenschappen, nascholer CNO.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.