Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Chemie   Hydrostatica spelend onderzoeken

Hydrostatica spelend onderzoeken

Al spelend fysische wetmatigheden onderzoeken is iets wat kinderen voortdurend doen en is iets wat bij jongeren uit het s.o. hun onderzoeksvaardigheden op een heel leuke manier kan aanwakkeren.

Deze nascholing laat je een didactisch goed uitgewerkt spel doorlopen i.v.m. de studie van vloeistoffen, zoals in de leerplannen opgenomen. Gebruik makend van dit spel kan je de leerlingen een combinatie aanbieden van actieve, bijna speelse exploratie en het formele leren in de les.

We maken gebruik van het experiment als medium om leerlingen te confronteren met eventueel bij hen bestaande misvattingen. Die misvattingen corrigeren we dan meteen door de manier waarop we hen verder op ontdekkingstocht sturen. We overstijgen door deze manier van werken het klassieke lesgebeuren.

 

Programma

- De onderwerpen druk en kracht in vloeistoffen worden in spelvorm aangeboden: wet van Pascal, wet van Archimedes, hydrostatische druk, actie- en reactiekrachten.

- In de rol van leerling doorlopen we het spel "Hydrostatica op de speelplaats: de fysica van het duiken". Deze speelse aanpak doet appel op de nieuwsgierigheid van de leerlingen, geeft de leraar zicht op aanwezige misconcepties en stuurt die misconcepties meteen bij.  Bij dit spel vertrekken we van een centrale vraag. Afhankelijk van het antwoord dat leerlingen daarop geven, volgen zij verschillende wegen in hun onderzoekstraject doorheen het aanwezige labyrint van proeven en probleemstellingen.

- Hoe duiden we het wetenschappelijke onderzoeksproces dat de leerlingen doormaakten? Tijdens het spel zoeken leerlingen zelf onderzoekend hun weg. Daarbij worden cognitieve vaardigheden zoals het  stellen van vragen, het formuleren van (werk)hypothesen ter verklaring, experimentele controle van een voorspelling en eventuele bijsturing van de gehanteerde hypothese op een heel natuurlijke wijze ingeoefend. De deelnemers wisselen even hun eigen ervaringen met het spel uit zodat we ook van mekaar leren.

- Vraagstukken en onderzoeksvragen i.v.m. de fysica van het duiken als aanvulling.

Je krijgt alle materiaal digitaal ter beschikking.

 

Doelstellingen

De deelnemers:

- exploreren zelf de wetmatigheden uit de hydrostatica in spelvorm;

- kunnen leerlingen speels onderzoekend aan het werk zetten;

- kunnen bepaalde proeven zelf vervaardigen uit eenvoudig materiaal en deze ook testen;

- kunnen reële vraagstukken uit de duikfysica gebruiken.

Doelgroep

Leraren fysica 4de jaar en alle speels aangelegde collega's

Begeleiding

Ivo Janssens, leraar fysica

Tinne Van Kogelenberg, UA

Ive Michiels, fysicus, duikinstructeur

Praktisch

Cursuscode: 17/FYS/015A

Drank en uitgebreide syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 25 april 2018 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen