Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Aardrijkskunde   I have a dream! I have a team! En nu? iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de B-stroom hoeft niet ingewikkeld te zijn! - AFGELAST

I have a dream! I have a team! En nu? iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de B-stroom hoeft niet ingewikkeld te zijn! - AFGELAST

De cel iSTEM inkleuren biedt professionalisering aan voor STEM-leerkrachtenteams en -coaches in het secundair onderwijs om hen te ondersteunen in de ontwikkeling van iSTEM-leermateriaal.

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen voor leerlingen van de B-stroom hoeft niet ingewikkeld te zijn!

Programma

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk? STEM is interdisciplinair, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de B-stroom?’ 
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM-didactiek maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal.

Omdat taal voor de doelgroep zo belangrijk is, zal ook daar extra aandacht aan besteed worden.

Programma
Lesdag 1
Voormiddag

  • Kennismaking
  • Wat kan iSTEM zijn in een B-stroom
  • iSTEM-didactiek
  • Het Inkleurmodel

Namiddag

  • Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project

 

Lesdag 2

Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Opstart ontwikkeling script nieuw STEM-project

Namiddag

  • Finalisatie script
  • Reflectie


Lesdag 3

  • Terugkomsessie



 

Doelstellingen

Op het einde van het traject heb je als deelnemer:

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel
  • inspiratie om aan de slag te gaan met iSTEM in jouw klas
  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen
  • een eigen project aangepast aan de iSTEM-criteria
  • minimum twee scripts voor nieuwe iSTEM-projecten
  • connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten

Doelgroep

Een enthousiast team van 3 à 5 leerkrachten die lesgeven in de B-stroom. Deze leerkrachten vormen samen een team om een iSTEM-project uit te werken. Dit team is liefst multidisciplinair samengesteld, boeiend wordt het zeker als het dan ook nog eens graad- of misschien zelfs schooloverschrijdend samengesteld is.

Begeleiding

Gert Beenaerts heeft een opleiding bachelor technologie en de specifieke lerarenopleiding gevolgd. Hij heeft 17 jaar lesgegeven als techniek(STEM) leerkracht in de eerste graad van het secundair onderwijs in Technisch Heilig Hartinstituut Tessenderlo. Sinds drie jaar is hij praktijklector techniek (STEM) PXL Education en is hij coach van de cel iSTEM inkleuren.

Marie-Paule Buyse heeft lesgegeven en was achtereenvolgens studentenbegeleider aan de Faculteit Wetenschappen (KU Leuven), onderwijsondersteuner en adviseur onderwijs- en internationaal beleid aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen (KU Leuven). In 2017 werd zij projectmedewerker van STEM@School en is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Stijn Ceuppens behaalde zijn bachelor en master fysica aan de Universiteit Antwerpen, alsook zijn diploma specifieke lerarenopleiding. Nadien legde hij zijn doctoraat over geïntegreerd STEM-onderwijs af aan de KU Leuven binnen het STEM@school-project. Hij is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Ronny Merken heeft onderwijservaring in het secundair onderwijs (1e tot 3e graad) en in een academische context voor bachelor- en masteropleidingen als assistent voor het departement Biologie aan de VUB. Dit laatste deed hij in combinatie met een doctoraat over de Europese wetgeving inzake natuurbehoud. Momenteel is hij tewerkgesteld als coördinator van het 'STEM-Steunpunt Brussel', een project van de Universitaire Associatie Brussel (UAB), waarbinnen hij ‘STEM’-leerkrachtenteams in secundaire scholen (Brussel en de Rand) ondersteunt bij het ontwikkelen van STEM-lesactiviteiten.

 

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) laptop mee.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Tijdens de eerste lesdag gaan de leerkrachten aan de slag met een eigen STEM-project dat gebruikt wordt op school. Dit project mag naar de lesgevers gestuurd worden ter voorbereiding.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen