Je bent hier:   ICT-tools voor elke les: motivatie, betrokkenheid en leerrendement verzekerd! (herhaling 1)

Als je ICT wilt inzetten in jouw les en nog inspiratie of concrete voorbeelden zoekt, dan is deze nascholing helemaal iets voor jou! Je gaat aan de slag met verschillende ICT-toepassingen die je meteen in jouw klas kan inzetten. Dit levert gegarandeerd doelgerichte lessen op, die zowel door jou als de leerlingen gesmaakt worden. Niet onbelangrijk: het betekent zelfs tijdswinst.

Dit is een echte do-it-yourself (DIY) nascholing waarbij je na enkele muisklikken en/of swipebewegingen voorbeelden van doelgerichte ICT-toepassingen mee naar de eigen klas neemt.

Je maakt kennis met en ervaart de mogelijkheden van QR-codes en interactieve toepassingen zoals Kahoot!, Quizizz, LessonUP, Quizlet, Padlet, Seesaw (digitaal portfolio), Wheel of Names, online timers. Je kan deze toepassingen doelgericht inzetten tijdens elke lesfase en bijvoorbeeld de beginsituatie bepalen, voorkennis activeren, een klasgesprek op gang brengen, het leerproces van leerlingen ondersteunen, differentiatiemogelijkheden creëren en evalueren. Er is aandacht voor tools m.b.t. mediawijsheid want leerlingen veilig leren omgaan met media vormt een hele uitdaging.

Na de demonstraties ontwerp je onder begeleiding en op eigen tempo digitale toepassingen op maat van jouw lesdoelen en doelgroep. Je krijgt concrete suggesties om de toepassingen optimaal in te zetten. De talrijke voorbeelden voor elk leerjaar bieden heel wat inspiratie. Het door jou ontwikkelde materiaal kan je daags nadien inzetten in jouw klas: zo ben je helemaal mee met de Digisprong.

De deelnemer:

• maakt een doelgerichte keuze uit het aanbod aan activerende en interactieve online tools voor de eigen klaspraktijk;
  • ontwerpt met de aangebrachte online tools eigen concrete toepassingen.

Leerkrachten lager onderwijs. Je exploreert de mogelijkheden van elke tool zowel op basis als meer gevorderd niveau, met praktijkvoorbeelden uit alle leerjaren.

Pascal Penta, leerkracht lager onderwijs, mediacoach en iPadcoach. Fervente bijdrager aan het onderwijsleermiddelennetwerk KlasCement.

Cursuscode: 21/LAG/104B

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Laptop en lader, smartphone/tablet om praktijkvoorbeelden uit te testen.

donderdag 19 mei 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)