Je bent hier:
Kleuteronderwijs / Zorg / ICT
'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing (herhaling 1)
'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing (herhaling 1)
De overgang van de kleuterklas naar de basisschool is een belangrijk kantelmoment en nog steeds een grote stap. Veel kinderen zijn op 6 jaar nog niet schoolrijp en proberen te "ontwijken".
Tijdens deze nascholing geven we tips, adviezen én antwoorden. We ervaren 'faalangst', passen oefeningen aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst. Verder bespreken we kort verschillende moeilijkheden en gaan in op vragen uit de groep.
Programma
Tijdens deze nascholing krijg je antwoord op volgende vragen:
- Wat is schoolrijpheid en welke onderdelen zijn belangrijk?
- Hoe ontstaat faalangst?
- Hoe zorgen we voor een vlottere overgang en welke oefeningen en acties zijn goed, welke minder goed of helemaal niet goed?
- Hoe kan je bij kleuters bij het uitvoeren van verschillende activiteiten (raamfiguren, schuine lijnen, grafomotoriek en schrijfmotoriek, tekenen, puzzelen, richtingsmoeilijkheden en spiegelen, ruimtelijke oriëntatie, voorbereidend rekenen en talige moeilijkheden) merken dat er sprake kan zijn van zwakkere schoolrijpheid?
We hanteren volgende werkvormen: proeven uitvoeren, schoolrijpheidsmoeilijkheden en faalangst ervaren, kinderen observeren en bespreken. Je krijgt een theoretische uiteenzetting, gaat actief aan de slag en krijgt een antwoord op jouw vragen. Verder is er de mogelijkheid om in discussie te treden met en te leren van elkaar.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- benoem je de verschillende factoren van schoolrijpheid en de verschillende moeilijkheden die optreden bij zwakkere schoolrijpheid;
- weet je wat je kan doen om van een ‘grote sprong’ slechts een ‘kleine stap’ te maken;
- bepaal en meet je schoolrijpheid en definieer je een goede schoolrijpheidsproef;
- herken je en doorbreek je de vicieuze cirkel van faalangst;
- pas je oefeningen en opdrachten aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst;
- ken je het belang van lukken en falen;
- beoordeel je wanneer je zelf een oplossing kan bedenken of wanneer je best doorverwijst.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs, directies en beleidsondersteuners, CLB-medewerkers, ondersteuningsnetwerkers. Het is een meerwaarde wanneer de kleuterleerkracht uit de 3de kleuterklas en de leerkracht uit het 1ste leerjaar samen deze nascholing volgen.
Begeleiding
Marc Litière, licentiaat lichamelijke opvoeding en kinesitherapie, psychomotorisch systeemtherapeut, coördinator groepspraktijk psychomotoriek voor kinderen.
Praktisch
Cursuscode:
22/BAS/072BDeze nascholing gaat live online door.
Digitaal cursusmateriaal
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 2 mei 2023 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Schrijf in voor deze cursus