Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Chemie   In team STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de dubbele finaliteit en finaliteit arbeidsmarkt (herhaling 1) - AFGELAST

In team STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de dubbele finaliteit en finaliteit arbeidsmarkt (herhaling 1) - AFGELAST

In de tweede en derde graad werd ervoor gekozen om geen aparte eindtermen met betrekking tot technologie te formuleren maar om het ‘ontwerpen van technische systemen’ en het ‘onderzoeken van technische systemen’ te integreren. Om STEM-onderwijs mogelijk te maken moeten leerinhouden uit wiskunde, wetenschap en technologie geïntegreerd worden toegepast.

En nu?

STEM-projecten ontwikkelen voor jullie leerlingen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie. Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.

Programma

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. We willen jullie vertrouwd maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral jullie op weg helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, werk je het best met een team van theorie- en praktijkleerkrachten.

Programma
Lesdag 1
Voormiddag:Hands-on kennismaking met iSTEM-didactiek
Namiddag:Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project
Opdracht: aanpassen eigen STEM-project


Lesdag 2
Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Verder uitwerken van script STEM-project

Namiddag

  • Evaluatie STEM-projecten
  • Finalisatie project
  • Reflectie


Lesdag 3

  • Terugkomsessie met presentatie en uitwisseling projecten
  • Parallelle workshps rond diversiteit, STEM-concepten, COOL voor iSTEM, evaluatie en computationeel denken

Doelstellingen

Op het einde van het traject heb je als deelnemer:

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
  • de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
  • een eigen project aangepast aan de iSTEM-criteria;
  • connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.

Doelgroep

Een enthousiast team van 2 à 5 leerkrachten die lesgeven in de dubbele finaliteit of arbeidsmarktfinaliteit en samen een STEM-project willen uitwerken. Dit team bestaat liefst uit theorie- en praktijkleerkrachten. Boeiend wordt het zeker als het dan ook nog eens graad- of misschien zelfs schooloverschrijdend samengesteld is.

Begeleiding

Coaches van de cel iSTEM inkleuren

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) laptop mee.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Tijdens de eerste lesdag gaan de leerkrachten aan de slag met een eigen (STEM-)project dat gebruikt wordt op school. Dit project mag naar de lesgevers gestuurd worden ter voorbereiding.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen