Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Ondersteunend personeel   Innovatieve arbeidsorganisatie in onderwijs? Ga er samen tegenaan!

Innovatieve arbeidsorganisatie in onderwijs? Ga er samen tegenaan!

Onderwijs slim organiseren loont! Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat scholen die erin slagen om vanuit een heldere visie en sterke waarden richting te geven aan hun onderwijsorganisatie, sterker in hun schoenen staan. Dergelijke scholen slagen erin om hun medewerkers beter samen te laten leren en werken en stimuleren zo de collective efficacy waardoor leerkrachten er beter in slagen om samen een voelbare impact te creëren op de onderwijskwaliteit en het leren van de leerlingen.
Deze cursusdag biedt je een uitgekiende combinatie van theorie en ervaring aan rond het thema van innovatieve arbeidsorganisatie, waarbij het uiteindelijke doel is dat jij met een eerste ontwerp van plan van aanpak terug schoolwaarts kan gaan.

Programma

Je start vanuit enkele concrete en realistische bouwstenen: waar wil jij binnen je school aan werken? Wat wil je graag veranderen in je school? Idealiter doe je deze denkoefening voorafgaand aan de cursusdag en toets je ze af bij je kern- of beleidsteam.
Met behulp van een aantal organisatiemodellen leer je deze bouwstenen analyseren. Je denkt na over welke competenties en vaardigheden je leerkrachten dan moeten beschikken, hoe de structuur van je school de beoogde verandering kan faciliteren en welke systemen nodig zijn ter ondersteuning. Uiteraard sta je ook stil bij de taak van een leidinggevende en stel je de vraag of zelfsturing kan helpen bij het implementeren van de plannen. 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kijk je met een andere bril naar je onderwijsorganisatie;
  • kan je werken met organisatiemodellen;
  • analyseer je jouw leiderschapsstijl en hoe die bijdraagt of hindert in een veranderingsproces;
  • ken je manieren om van idee (bouwsteen) naar een concreet plan te gaan (systeem, structuur, competenties);
  • kan je jouw eigen schoolcultuur analyseren en inzetten als kracht van verandering;
  • identificeer je sterktes en zwaktes in je onderwijsorganisatie die verandering faciliteren of hinderen.

Doelgroep

Directies, beleidsmedewerkers, adjunct-directies, leden van het kern– of beleidsteam uit (buitengewoon) basis en secundair onderwijs en volwassenenonderwijs

Begeleiding

Kristien Bruggeman is oprichter en co-directeur van LAB Gedreven Onderwijs. LAB koos van bij het begin resoluut voor digitaal onderwijs. Elke leerling heeft een eigen Chromebook en volgt een gepersonaliseerd leertraject. Kristien is onderwijswetenschapper en strategisch adviseur van Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Verder begeleidt zij het transitieproces in een aantal secundaire en lagere scholen in Vlaanderen.

Praktisch

Cursuscode: 24/DR/302A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 december 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen