Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Directie   Intervisie Herstelgericht Schoolbeleid

Intervisie Herstelgericht Schoolbeleid

Deze intervisiesessie richt zich tot directieleden die eerder al kennismaakten met de principes van herstelgericht werken en die een herstelgericht schoolbeleid nastreven.

Programma

Deze sessie biedt de mogelijkheid om in alle vertrouwen en discretie een werkvraag, een uitdaging of een vastgelopen actie te bespreken. Door specifieke vraagstelling en het delen van eigen ervaringen helpt de groep de inbrenger om concrete oplossingen te zoeken om weer verder te kunnen, zowel beleidsmatig als meer operationeel. De focus ligt wel eerder op het beleidsaspect.

Via deze intervisiemogelijkheid word je ondersteund om het herstel- en relatiegericht beleid verder vorm te geven op je school en zo een belangrijke waarde toe te voegen aan zowel het pedagogisch beleid als het personeelsbeleid. Werken aan een “relatiebeleid” focust zich immers proactief op verbondenheid, noodzakelijk voor een optimaal leerproces en een optimale samenwerkingscultuur.

Wie deelneemt aan de intervisie wordt verondersteld theoretische achtergrond te hebben van herstelrecht en inzicht in het fundament van deze benadering die focust op herstellen van relaties na grensoverschrijdend gedrag of conflicten (waarbij leerlingen leren kijken naar de impact van gedrag, leren verantwoordelijkheid nemen voor gedrag en fouten leren goedmaken).  De focus ligt niet op training van deze methode, maar wel op het creëren van beleidsmatige voorwaarden om met herstelgericht handelen aan de slag te kunnen gaan op school en om het draagvlak voor een herstelgerichte benadering bij de leerkrachten te kunnen verruimen. Herstelgericht werken beperkt zich uitdrukkelijk niet tot een methode die leerkrachten of leerlingenbegeleiders toepassen. Herstelgericht werken veronderstelt een verbindend schoolklimaat waarin ook de directie  een voorbeeldfunctie heeft.  Deze intervisie is dus ook een reflectie op je eigen leiderschapsstijl en stijl van communiceren en verbinding aangaan met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere betrokkenen in de schoolwerking.

Werkvormen
Verschillende intervisiemethoden op basis van het OASE-model. Beperkte theorie.

Doelgroep

Directieleden en beleidsmedewerkers uit het basis en secundair onderwijs
Enige vertrouwdheid met herstelgericht handelen en herstelgericht schoolbeleid wordt verondersteld.

Begeleiding

Maria Beerten, PrOS-medewerker CGG de Pont Mechelen, moderator HERGO op school, trainer International Institute Restorative Practices.

Praktisch

Cursuscode: 17/DR/138A


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Lea Breugelmans, 03 265 46 87, lea.breugelmans@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 23 april 2018 13:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen