Je bent hier:   Is immuuntherapie als kankerbehandeling echt een doorbraak?

Is immuuntherapie als kankerbehandeling echt een doorbraak?

Zal immuuntherapie het landschap van de kankerbehandelingen grondig veranderen? Heeft binnenkort niemand nog chemo nodig?

De drijvende kracht achter het snel groeiende onderzoeksdomein van kankerimmuuntherapie is de observatie dat het immuunsysteem kankercellen kan herkennen en elimineren. Mocht dit systeem onfeilbaar zijn, kreeg niemand kanker. Eén van de sleuteleigenschappen van kankercellen is dan ook hun vermogen om te ontsnappen aan het immuunsysteem. Immuuntherapie is erop gericht om het immuunsysteem de nodige wapens te geven om deze kankercellen alsnog te elimineren. Dit gebeurt enerzijds door het activeren van het immuunsysteem en anderzijds door het blokkeren van de mechanismes waarmee kankercellen ontsnappen. De beste resultaten zullen waarschijnlijk verkregen worden door het combineren van beide pistes. Bovendien is ondertussen duidelijk dat bepaalde andere kankerbehandelingen, zoals bestraling, tumorcellen kunnen doden op een manier die het immuunsysteem activeert. Daarom is het interessant om ook combinaties van immuuntherapie met andere behandelingen te onderzoeken. Bouwend op recente successen, staat het in elk geval vast dat immuuntherapie hoe langer hoe meer zijn weg vindt naar de kliniek en het deel zal gaan uitmaken van de standaardbehandeling voor verschillende kankertypes, al zijn er nog hindernissen op de weg.

In deze navorming krijgt u inzicht in de stand van zaken van immuuntherapie en krijgt u materiaal om dit onderwerp aan bod te laten komen in uw les.

De leerkrachten zullen het antwoord kennen op de vragen:

• Wat is immuuntherapie?
  • Welke soorten immuuntherapie bestaan er?
  • Wat zijn de resultaten met immuuntherapie?
  • Welk onderzoek loopt er vandaag rond immuuntherapie?

De leerkrachten kunnen zelf immuuntherapie aan bod laten komen in de les met het aangereikte materiaal.

Leerkrachten biologie s.o.

Professor Evelien Smits studeerde Biomedische Wetenschappen. Zij onderzoekt kankerimmuuntherapie van basisonderzoek tot klinische studies in het Centrum voor Oncologisch Onderzoek van de Universiteit Antwerpen en het Centrum voor Celtherapie en Regeneratieve Geneeskunde in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Haar onderzoeksgroep focust zich op het ontwikkelen van nieuwe combinatiebehandelingen met immuuntherapie.

Cursuscode: 18/BIO/008A

Drank en syllabus in de prijs inbegrepen.

Het definitieve lokaal staat in de herinneringsmail die u een week voor aanvang ontvangt.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 17 oktober 2018 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)