Je bent hier:
Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw
Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw
Jong begonnen, half gewonnen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze stellen vragen, analyseren en zijn leergierig. Maar ook al hebben kinderen deze STEM-vaardigheden van jongsaf, ze hebben een volwassene nodig om er verder in te groeien. Dit stimuleren gebeurt best op het moment dat de hersenen zich nog snel ontwikkelen, op jonge leeftijd dus. Zo leggen we niet enkel een fundament voor STEM-inhoud maar ook voor STEM-attitudes zoals onderzoeken, vragen, analytisch denken. In combinatie met een sterke ‘leer-mindset’ en zelfvertrouwen stomen we de jongeren klaar voor de nieuwe uitdagingen van de 21ste eeuw.
Programma
In deze nascholing gaan we actief aan de slag. Na een korte discussie over de zin en onzin van STEM in het basisonderwijs, starten we met het ‘wetenschappelijk proces’, bedenken we een aantal experimenten met planten en voeren die uit. Ook een proef over het aantonen van het nut van handen wassen komt aan bod. Verder gaan we ‘onderzoekend leren’ rond het thema licht en donker. In de namiddag werken we rond het ‘technisch proces’ en stellen we een leerlijn elektriciteit op: we hebben het over elektronica en programmeren en werpen ons licht op het gebruik van de microbit in een project over energie en beweging in het menselijk lichaam.
We gaan in groepjes van leerkrachten uit dezelfde doelgroep aan de slag zodat elk onderwerp wordt uitgewerkt (van kleuter tot derde graad lagere school) en iedereen met voor hen geschikt materiaal naar huis kan.
Doelstellingen
Deelnemers kunnen na deze nascholing:
- inhoud geven aan het begrip STEM en weten waarom je er het best mee kan starten in het basisonderwijs;
- de kenmerken van goed STEM onderwijs opsommen;
- het verschil tussen het technisch en het wetenschappelijk proces (en hun andere benamingen) benoemen;
- een aantal voorbeelden geven van het gebruik van deze processen in het onderwijs, aangepast aan de doelgroep en vanuit de leerplannen;
- experimenten opstellen rond thema’s als planten, licht en donker en gezondheid;
- een STEM-leerlijn opstellen rond elektriciteit, elektronica en programmeren tot het gebruik van de microbit in een STEM-project over het menselijk lichaam.
Doelgroep
Leerkrachten derde kleuterklas, lagere school en kangoeroeklas. Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Sandra Nauwelaerts is afgestudeerd als Dr. in de biomechanica, een vakgebied op de grens tussen biologie en fysica. Nadat ze een tijd gewerkt heeft als coördinator van het educatief team bij een educatieve vzw begon ze in 2020 als zelfstandig ondernemer met als specifieke doelgroep leerkrachten uit het basisonderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
20/BAS/051A
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Drank en lunch.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 25 mei 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw O (parking P2 of P4), aula O.05 (verdieping +1) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.