Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Didactiek / Klasmanagement   Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw

Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw

Jong begonnen, half gewonnen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze stellen vragen, analyseren en zijn leergierig. Maar ook al hebben kinderen deze STEM-vaardigheden van jongs af, ze hebben een volwassene nodig om er verder in te groeien. Dit stimuleren gebeurt best op het moment dat de hersenen zich nog snel ontwikkelen, op jonge leeftijd dus. Zo leggen we niet enkel een fundament voor STEM-inhoud maar ook voor STEM-attitudes zoals onderzoeken, vragen, analytisch denken. In combinatie met een sterke ‘leer-mindset’ en zelfvertrouwen stomen we de jongeren klaar voor de nieuwe uitdagingen van de 21ste eeuw.

Programma

In deze nascholing gaan we actief aan de slag. Na een korte discussie over de zin en onzin van STEM in het basisonderwijs, starten we met de verschillende vormen van STEM. De eerste vorm is een heel open vorm, het 'tinkeren', we passen het onmiddellijk toe met de stroomkring, bouwen met karton en met automata. Dan volgt het 'wetenschappelijk proces'. We bedenken een aantal experimenten rond kleur, licht, het weer en klimaat en voeren die uit. In de namiddag werken we via het 'technisch proces' rond natuurrampen en energie.

We gaan in groepjes van leerkrachten uit dezelfde doelgroep aan de slag zodat elk onderwerp wordt uitgewerkt en iedereen met geschikt materiaal naar huis kan.

Doelstellingen

Deelnemers kunnen na deze nascholing:

  • inhoud geven aan het begrip STEM en weten waarom je er het best mee kan starten in het lager onderwijs;
  • de kenmerken van goed STEM-onderwijs opsommen;
  • het verschil tussen het technisch en het wetenschappelijk proces (en hun andere benamingen) benoemen;
  • een aantal voorbeelden geven van het gebruik van deze processen in het onderwijs, aangepast aan de doelgroep en vanuit de leerplannen;
  • activiteiten opstellen rond thema’s als het weer, planten, licht en donker en kleur.

Doelgroep

Leerkrachten lagere school en kangoeroeklas. Geen voorkennis vereist.

Begeleiding

Sandra Nauwelaerts is afgestudeerd als Dr. in de biomechanica, een vakgebied op de grens tussen biologie en fysica. Nadat ze een tijd gewerkt heeft als coördinator van het educatief team bij een educatieve vzw begon ze in 2020 als zelfstandig ondernemer met als specifieke doelgroep leerkrachten uit het basisonderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 21/LAG/127A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

  • Eigen laptop of tablet met lader.
  • Stiften, lijm, plakband en schaar.
Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 11 maart 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen