Juist of fout? A, B, C of D? Betrouwbare toetsvragen voor talen opstellen
Als leraar stel je veel toetsen en examens op. De vraag die herhaaldelijk opduikt, is: zijn die wel goed?
Tijdens deze workshop focust op gesloten toetsvragen (meerkeuze, korte invulvragen, …) en hoe die op een betrouwbare en valide manier kunnen worden ingezet. De workshop is taalonafhankelijk.
Programma
Het algemeen doel is je vertrouwd te maken met de basisbegrippen en -inzichten uit de taaltoetsing aan de hand van praktijkopdrachten om zo betere toetsen te maken.
De volgende items komen aan bod:
- vereisten voor een goede test: validiteit, betrouwbaarheid en efficiëntie
- stadia in de testconstructie
- gesloten testitems en hun valkuilen
- Item Facility berekenen en interpreteren
De begrippen worden op een deductieve manier aangereikt met nadruk op reflectie op de individuele toetspraktijk van de leerkrachten.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- de basisprincipes van een goede taaltoets benoemen;
- hiermee aan de slag om zelf betrouwbare testen op te stellen;
- snel de typische fouten herkennen en vermijden die worden gemaakt bij het opstellen van gesloten testen.
Doelgroep
Taalleerkrachten uit het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs, (taalbeleids)coördinatoren, graadcoördinatoren en vakgroepvoorzitters
Begeleiding
Sabine Steemans startte in 1993 als leerkracht NT2. Sinds 2006 is zij teamcoördinator NT2 bij Linguapolis-Universiteit Antwerpen. Zij ontwikkelde verschillende highstake-taaltoetsen. Momenteel maakt zij deel uit van het interuniversitaire team dat instaat voor de ITNA (Interuniversitaire Taaltest Nederlands voor Anderstaligen). Daarnaast is zij lid van de resonangroep van het Certificaat Nederlands als Vreemde Taal.
Praktisch
Cursuscode:
17/TAL/005A
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 8 maart 2018 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.