Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Chemie   Kritisch denken over wetenschap

Kritisch denken over wetenschap

Van antivaxers tot flat earthers, een steeds snellere verspreiding van misinformatie en nepnieuws over wetenschapsthema’s stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Een kritische en geïnformeerde houding over wetenschap biedt jongeren een buffer in de omgang met nepnieuws. Centraal staat jongeren inzicht bieden in hoe betrouwbare wetenschappelijke kennis tot stand komt. In de Angelsaksische wereld staat dit domein bekend als ‘Nature of Science’ (NOS). In deze nascholing ontdek je hoe hierop in te spelen en leerlingen te laten reflecteren over wetenschap.  

 

Programma

De nascholing biedt een combinatie van werkvormen gericht op het verwerven en inoefenen van de leerinhouden. Een combinatie van doceren, casusbesprekingen en dialoogoefeningen zorgt ervoor dat je leert inspelen op de problematiek rond Nature of Science. We schenken hierbij aandacht aan:

  • het belang van reflectie over wetenschap om het kritisch denken van jongeren aan te scherpen;
  • de verschillende deelaspecten van ‘Nature of Science’, gaande van het belang van empirie, het onderscheid tussen waarneming en interpretatie tot het gebruik van theoretische modellen;
  • de rol van dialoog om jongeren te laten reflecteren over wetenschap;
  • concrete leeractiviteiten om het kritisch denken van jongeren over wetenschap aan te scherpen zoals:
    • een gepaste vraagstelling bij labo-activiteiten,
    • het gebruik van historische contexten,
    • het hanteren van grote vragen zoals ‘Is een wetenschapper een uitvinder of een ontdekker?’
  • je houding als leerkracht in de omgang met polariserende uitspraken van jongeren en nepnieuws.

Doelstellingen

Na deze nascholing

  • benoem je het belang van Nature of Science om kritisch denken over wetenschap te stimuleren;
  • herken je de verschillende aspecten van ‘Nature of Science’;
  • stimuleer je met gerichte vragen en verschillende methodes reflectie over wetenschap (tijdens labo-activiteiten, via het gebruik van historische casussen of het hanteren van grote vragen);
  • speel je in op jongeren die nepnieuws of polariserende uitspraken naar voor brengen.

 

Doelgroep

Leerkrachten (natuur)wetenschappen, chemie, fysica, biologie uit het secundair onderwijs.

Begeleiding

Jelle De Schrijver is bioloog en filosoof. Hij is onderzoeker aan Odisee en docent vakdidactiek filosofie aan de Universiteit Antwerpen. Hij focust in onderzoek op methodieken binnen STEM-onderwijs om het kritisch denken van jongeren te stimuleren, met name op de omgang met polariserende thema’s of nepnieuws.

Praktisch

Cursuscode: 21/WET/005A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 24 maart 2022 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen