Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Diversiteit/inclusie   Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak

Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak

In deze nascholing gaan we apart in op de verschillende leer- en ontwikkelingsproblemen, maar bekijken we dit alles ook vanuit een breder kader. Vrijwel alle leerlingen met deze uitdagingen hebben namelijk een zwak werkgeheugen en ervaren moeite met plannen en organiseren, automatiseren en executieve functies. Vergroot je kennis over dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme, STOS en DCD, NLD ... en verdiep je in de laatste nieuwe neuropsychologische inzichten.

Programma

We kijken eerst gericht naar de verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen. Tijdens de eerste bijeenkomst komen de kenmerken van leerlingen met dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme, STOS, DCD en NLD aan bod en behandelen we hoe je deze leerlingen in je klas kan ondersteunen. Daarnaast willen we op de tweede lesdag ook breed kijken naar de verschillende leer- en ontwikkelingsproblemen. We gaan tevens in op veel voorkomende misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen en bespreken inzichten vanuit de neuropsychologie, met de nadruk op hoe leerkrachten kunnen inspelen op het versterken van executieve functies in de klas. Deze aanpak is namelijk van toepassing op alle leerlingen, niet alleen degenen met een gediagnosticeerde stoornis. We bieden praktische tips en moedigen deelnemers aan om hun eigen onderwijspraktijk in te brengen, met casussen als uitgangspunt. Ons doel is niet alleen theoretische kennisoverdracht, maar ook interactie tussen deelnemers, waarbij concrete handvaten voor dagelijkse werkzaamheden worden aangereikt.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing kun je

  • misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen identificeren en vermijden;
  • neuropsychologische inzichten toepassen in de klas om de executieve functies van leerlingen te versterken;
  • effectief inspelen op leer- en ontwikkelingsproblemen in je brede basiszorg en dagelijkse handelen als leerkracht;
  • praktische tips en strategieën gebruiken om leer- en ontwikkelingsproblemen aan te pakken in de onderwijspraktijk;
  • do's en don'ts identificeren bij verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen;
  • concrete handvaten en bruikbare aanbevelingen toepassen in je eigen werkcontext.

Na het voltooien van deze nascholing beschik je over de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met leer- en ontwikkelingsproblemen en de leerervaring van al je leerlingen te verbeteren.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren en middenkader uit het lager (3de graad) en secundair onderwijs die hun kennis rond leer- en ontwikkelingsproblemen willen verdiepen.

Begeleiding

Els Putzeys is een ervaren leerlingenbegeleider, leercoach en docent aan de masteropleiding ‘Educational Needs’ met expertise in gedrag, wiskunde en neuropsychologie. Met 20 jaar ervaring als wiskundeleraar en persoonlijke ervaring in het opvoeden van kinderen met autisme, dyslexie en ADD, deelt ze waardevolle kennis en inzichten vanuit haar werk in een grootstedelijke schoolcontext en als docent aan Fontys OSO.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/LZG/056A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

eigen laptop of tablet

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Aan de deelnemers zal gevraagd worden om voorafgaand aan de eerste lesdag een praktijkcasus te bezorgen aan de lesgever.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 31 januari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
donderdag 27 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid