Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Leer jouw leerlingen op een speelse manier ‘computationeel denken’

Leer jouw leerlingen op een speelse manier ‘computationeel denken’

'Computationeel denken', of een complex probleem zo aanpakken dat een computer kan helpen om het op te lossen, is een belangrijke vaardigheid.

Spelenderwijs leren werkt. Deze nascholing draait niet om 'leren programmeren', wel om op een speelse manier te leren 'computationeel denken'. Je leerlingen leren zo over problemen na te denken, dat computers kunnen helpen ze op te lossen.

Programma

We gaan interactief aan de slag met de voornaamste concepten van computationeel denken: decompositie, patroonherkenning, abstractie en algoritme. Grote problemen worden opgedeeld in kleinere deelproblemen, de leerlingen sporen patronen op, maken stappenplannen en leren out of the box denken.

Wat is de inhoud van deze nascholing?

  • Computatio-wat? - een intro in computationeel denken en de misvattingen hierover.
  • Onbewust computationeel denken - hoe doe je nu al aan computationeel denken?
  • Computationeel denken UNPLUGGED - computationeel denken oefenen zonder computer.
  • Computationeel denken PLUGGED - computationeel denken oefenen met computer, aan de slag met apps en programmeren met jonge kinderen.

Doelstellingen

Leerkrachten:

  • herkennen en benoemen in hun dagelijkse lespraktijk de kernconcepten van computationeel denken (logisch denken, algoritmes, decompositie, patroonherkenning en abstractie);
  • bedenken activiteiten en voegen ze toe aan verschillende vakken zodat hun leerlingen al doende kennismaken met en werken aan computationeel denken;
  • gaan aan de slag met programmeren met jonge kinderen aan de hand van verschillende tools (Blue-Bot, Ozobot, Micro:bit).

Doelgroep

Deze nascholing is geschikt voor leerkrachten van de eerste tot de derde graad lager onderwijs. De nascholing geeft je alle tools om je lessen toe te spitsen op de leeftijd van je leerlingen.

Begeleiding

Tine Wijnants is educatief medewerker bij Brightlab. Brightlab is het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.brightlab.be.

Praktisch

Cursuscode: 21/LAG/118A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 15 november 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen