Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Zelfzorg   Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen (herhaling 1)

Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen (herhaling 1)

Een les staat of valt met de keuze van een goed overdachte didactische werkvorm. De kennis van diverse didactische werkvormen is dan ook onontbeerlijk voor elke leerkracht. De gepaste didactische werkvorm gebruiken is niet enkel de sleutel tot het succes van de leerkracht, maar belangrijker nog, leidt tot de succeservaring van de leerlingen.

Programma

De school is een fascinerende wereld van nog te ontdekken 'schatten'. In deze wereld zijn de leerkrachten de 'schattenjagers', die in elke leerling de ultieme, kostbare schat naar boven proberen te halen. Als 'schattenjagers' bezitten wij met onze didactische werkvormen de codesleutel om het leerproces van de leerlingen op gang te brengen en blijvend te stimuleren.

In deze nascholing gaan wij dieper in op:

  • verschillende leerstijlen en behoeften van de leerlingen;
  • de vraag: wat zijn motiverende didactische werkvormen?
  • verschillende soorten didactische werkvormen gericht op verschillende leerstijlen, leertypen en sleutelcompetenties;
  • welke didactische werkvorm wanneer en voor welke doelstelling gebruikt wordt;
  • uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen (hoekenwerk, discussievormen, opdrachtvormen, spelvormen...);
  • de vraag: hoe differentiëren door middel van didactische werkvormen?

Doelstellingen

Leerkrachten kunnen:

  • uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen ( o.a. hoekenwerk en vormen van samenwerkend leren) gebruiken;
  • leerstijlen, leertypes en sleutelcompetenties bij hun leerlingen herkennen;
  • adequate didactische werkvormen aanwenden voor verschillende leerstijlen, leertypes;
  • sleutelcompetenties laten ontwikkelen bij hun leerlingen door het gebruik van de juiste didactische werkvormen;
  • de vraag beantwoorden waarom sommige didactische werkvormen voor de ene leerling motiverender zijn dan voor de andere en van daaruit differentiëren.

 

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs.

Begeleiding

Anne Haegeman, leerkracht Nederlands, mentor en stagebegeleider.

Gerd Cornelissen, pedagogisch directeur.

Praktisch

Cursuscode: 17/OND/024B

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 21 maart 2018 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen