Je bent hier:
Leerlijn tekstueel programmeren: Python en de online co-teacher Dodona
Leerlijn tekstueel programmeren: Python en de online co-teacher Dodona
De nieuwe eindtermen informatica voor de 2de graad voorspellen verder te bouwen op de vernieuwde eindtermen voor de 1ste graad met o.a. computationeel denken. Vertalen we dit naar de 2de graad, dan komt het kennismaken met tekstueel programmeren in het vizier.
Het bedenken en implementeren van algoritmen in een relatief eenvoudige programmeertaal zoals Python ligt dankzij de online co-teacher Dodona binnen het bereik van zowel leerkrachten als leerlingen van de 2de graad.
Programma
Dodona is een online leeromgeving om te leren programmeren. Het platform ondersteunt verschillende programmeertalen waaronder Python. Het wordt gratis ter beschikking gesteld aan scholen als ondersteuning voor hun programmeerlessen.
Tijdens deze nascholing gebruik je de ingebouwde code-editor eerst in de rol van leerling om je eigen oplossingen te schrijven en in te dienen. Na enkele seconden krijg je automatisch gegenereerde feedback die je kan gebruiken om je oplossing bij te sturen of te verfijnen.
Als leerkracht kan je daarna zelf je cursus samenstellen met oefeningen voor jouw klasgroep. Je kiest uit oefeningen van verschillende moeilijkheidsgraden en/of je voegt eigen oefeningen toe. Je stippelt een leerpad uit voor je leerlingen met deadlines voor het indienen van oplossingen. Via learning analytics houd je de voortgang van je leerlingen zowel individueel als klassikaal in het oog.
Doelstellingen
De deelnemers:
- maken kennis met de programmeertaal Python en het platform Dodona;
- bouwen een leerlijn tekstueel programmeren op met behulp van kant-en-klare oefeningen in Dodona;
- selecteren programmeeroefeningen die aansluiten bij het niveau van hun klasgroep;
- kunnen gedifferentieerde leerpaden aanbieden.
Doelgroep
Leerkrachten en docenten met interesse in programmeren, vanaf de 2de graad secundair onderwijs.
Begeleiding
Dominiek Vandewalle, leraar informatica in de 3de graad van het secundair onderwijs, St-Paulusschool campus College Waregem. Onderwijsdidacticus in de Educatieve Master Informatica, Universiteit Gent. Auteur ‘Leren Programmeren, Een Object-georiënteerde Aanpak, Java in BlueJ’, Acco Leuven/Den Haag.
Praktisch
Cursuscode:
20/ICT/072ABeperkt aantal deelnemers.
Digitale syllabus!
De nascholing was oorspronkelijk gepland op 2 februari 2021.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een opgeladen laptop +
- Inloggen op https://dodona.ugent.be/ met hun Smartschool-, M365- of Goolge-account.
- Via het contactformulier op het Dodona-platform de lerarenrol aanvragen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 11 mei 2021 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.