Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Personeelsbeleid   Leerlingenparticipatie om verbondenheid te creëren, een krachtige tool binnen elk schoolbeleid

Leerlingenparticipatie om verbondenheid te creëren, een krachtige tool binnen elk schoolbeleid

Investeren in leerlingenparticipatie levert heel wat directe en indirecte voordelen op voor de leerlingen én voor de school, zo blijkt zowel uit onderzoek als uit de ervaringen van de Vlaamse Scholierenkoepel. Een school- of organisatiebeleid dat participatief tot stand komt, is meer gedragen, kwalitatiever en efficiënter. De Vlaamse Scholierenkoepel toont jou wat dit kan betekenen op jouw school. Want leerlingen die geen mening hebben over wat er op en rond de school gebeurt, moeten nog geboren worden. De kunst bestaat erin om die meningen op een goede manier te verzamelen en er dan samen mee aan de slag te gaan. Als directeur is het van belang om dit vanuit het beleid mee te ondersteunen en alle kansen te geven om dit te ontwikkelen.

Programma

Een medewerker van de Vlaamse Scholierenkoepel en een scholier (want leerlingen zijn de echte experten, natuurlijk) verkennen samen met jullie de mogelijkheden en voorwaarden van leerlingenparticipatie. Beginnen doen we met ons eigen participatiemodel, dat we aanvullen met andere bronnen uit de literatuur en onderzoek. Met een aantal praktische spelregels achter de hand, bekijken we de uitdagingen voor jouw school. De medewerkers van VSK openen hun toolbox en delen hun expertise om jou te helpen sterke leerlingenparticipatie waar te maken op je eigen school. Via bepaalde modellen komen we tot een plan van aanpak voor de eigen school om tot een structurele vorm van leerlingenparticipatie te komen. Vanuit de whole school approach krijgen we het hele schoolteam mee.

Doelstellingen

De deelnemers

  • hebben een breed, concreet beeld van wat leerlingenparticipatie kan inhouden (op de eigen school);
  • weten wat er in de wet staat over leerlingenparticipatie;
  • weten waarom leerlingenparticipatie belangrijk is;
  • ontdekken wat maakt dat leerlingenparticipatie werkt (vanuit modellen en onderzoek);
  • ontdekken via good practices van andere scholen de do’s en don’t’s van leerlingenparticipatie;
  • leren van elkaar;
  • stellen een structureel plan van aanpak op voor leerlingenparticipatie dat beantwoordt aan de noden en populatie van hun school.

Doelgroep

Directeurs en beleidsmedewerkers (secundair onderwijs).

Begeleiding

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) is dé organisatie van, voor en door alle scholieren in het Vlaamse middelbaar onderwijs.

VSK wil de stem van scholieren overal laten meetellen, in de eerste plaats op school en bij het beleid. Daarom versterken we leerlingen en leerlingenraden in heel Vlaanderen en verkondigen we de mening van scholieren over alles wat met secundair onderwijs te maken heeft.

(Deze missie is gemaakt door scholieren, net als alles bij VSK.)

Praktisch

Cursuscode: 20/DR/226A

Syllabus, drank en broodjeslunch met soep en dessert inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 29 januari 2021 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen