Leerstoornissen herkennen en aanpakken in het s.o.
Leerstoornissen: het bos, de bomen en het plantgoed.
Wanneer spreken we van leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie, een visueel ruimtelijke leerstoornis… ?
Wat is de beste aanpak? Waarom attesteren? Wat met comorbiditeit?
Programma
In deze nascholing proberen we handvaten te bieden om inzicht te verwerven omtrent het herkennen en aanpakken van een leerstoornis. Deze antwoorden kunnen het plantgoed worden voor het emotioneel welbevinden van deze leerlingen.
Na een theoretische basis volgt een praktische toepassing a.d.h.v. voorbeelden. De deelnemers kunnen ook een eigen casus aanbrengen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je
- signalen van leerstoornissen observeren en kaderen;
- in overleg een leerstoornisgerichte basisaanpak opbouwen en integreren in de dagelijkse klaspraktijk;
- de complexiteit van de problematiek aan collega’s uitleggen;
- reflecteren over de eigen aanpak.
Doelgroep
Leerkrachten, (zorg)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies van het secundair onderwijs, maar ook ondersteuners en CLB-medewerkers.
Begeleiding
Hilde Mercelis is eigenaar van het Diagnostisch en therapeutisch centrum in Heusden. Gedurende twintig jaar had ze een eigen dienst voor logopedie en psychologie. Ze werkt vaak als gastspreker.
Praktisch
Cursuscode:
22/LZG/034ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Deelnemers mogen een casus meebrengen of eventueel op voorhand mailen naar CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 april 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst