Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Talen / Frans   Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands

Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands

Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe zorg je ervoor dat het leesdossier geen stapel saai verbeterwerk wordt, met lectuurtaken over boeken die de leerlingen misschien niet eens gelezen hebben? En hoe ontsnap je aan leeslijsten met altijd maar diezelfde klassiekers? Deze sessie biedt je een kader voor literaire leesvaardigheid, inspirerende en gebruiksklare voorbeelden om het leesdossier op een originele manier te benaderen en ruimte om onderling ideeën uit te wisselen.

Programma

Na een algemene inleiding over het leesdossier, de nieuwe eindtermen en de cesuurdoelen stellen de drie lesgevers hun eigen invalshoek op het leesdossier voor: van graphic novels, over non-fictie, tot een echte boekenclub. We delen ons lesmateriaal, onze praktijkervaringen en enkele concrete boekentips. We bespreken ook een aantal manieren om efficiënt en effectief feedback bij een leesdossier te geven zonder je in het verbeterwerk te verliezen. Ten slotte blijft er tijd voor interactie en wisselen we onderling good practices uit. Op deze manier heb je aan het einde van de sessie heel wat frisse ideeën en concreet materiaal voor een (vernieuwd) leesdossier op zak.

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met het theoretische kader rond literaire leesvaardigheid.
  • Je krijgt drie concrete praktijkvoorbeelden om op een originele manier aan de slag te gaan met het leesdossier.
  • Je ziet de koppeling met de nieuwe eindtermen en leerplandoelen.
  • Je krijgt een aantal boekentips over recente young adult-literatuur.
  • Je krijgt tips mee om efficiënt en effectief feedback bij lectuurtaken te geven.
  • Je ontvangt kant-en-klaar lesmateriaal.
  • Je wisselt onderling ideeën uit en gaat met frisse inspiratie naar huis.

Doelgroep

Deze nascholing is specifiek ontworpen voor leerkrachten Nederlands in de tweede en derde graad aso/tso/kso.

Begeleiding

Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Ze werkt momenteel via een detachering voor Het Archief voor Onderwijs en is auteur bij Digitale Methode tweede graad, waar ze de leerlijn literatuur mee uitwerkt.  

Tim Nelissen is leerkracht Nederlands en Engels in de derde graad aan het Sint-Norbertusinstituut (campus Sint-Jan) in Antwerpen. Naast zijn lesopdracht coördineert hij ook de 3de graad aso.

Anneleen De Hert is leerkracht Nederlands, integrale opdrachten en woordkunst in de tweede en derde graad aso/tso van het Sint-Annacollege Antwerpen en heeft ondertussen vijf jaar ervaring in de onderwijspraktijk. Daarnaast werkt ze voor een nieuwe lesmethode Nederlands mee aan de leerwerkboeken van de derde graad.

Praktisch

Cursuscode: 21/NED/032A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 9 november 2021 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen