Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Mens en samenleving / Actief burgerschap   Leesplezier en nieuwe media in de 1ste en 2de graad: een mooi huwelijk?

Leesplezier en nieuwe media in de 1ste en 2de graad: een mooi huwelijk?

Veel leerlingen lezen niet graag boeken, maar online hebben ze nog nooit zoveel gelezen als vandaag. Als ze zo veel bezig zijn met gamen, internetten en Facebooken, hoe kunnen we daar in de lees- of literatuurles dan ons voordeel mee doen? Hoe vermijden we vooral dat 12- tot 15-jarigen alle plezier in lezen kwijtspelen, zoals nu vaak het geval is?

Een projectgroep en studenten van de Artesis-Plantijn hogeschool en de Universiteit Antwerpen ontwikkelden een vernieuwende leesaanpak met een E.
De E van elektronica maar ook de E van emotie. De basis: vijf grote principes die leesplezier bij jongeren stimuleren. Het middel: nieuwe media.

Programma

Tijdens deze workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met vijf principes waarvan onderzoekers hebben bewezen dat ze leesplezier bevorderen.

  • Via allerlei opdrachten en reflectiemomenten ontdek je de meerwaarde van vier vernieuwende tools voor leesplezier:
    • tafelen met tablet tales;
    • reis rond de wereld met Google Lit Trip;
    • op avontuur met een role playing game;
    • voelen aan gedichten.
  • Je krijgt een theoretisch kader mee rond leesplezier: wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Praktijkfilms tonen je hoe deze tools werken in de klas.
  • Samen met de andere deelnemers analyseer je daarbij het lesmateriaal en de didactiek. Je brainstormt mee hoe je de vier tools voor eigen klas en onderwijsniveau kunt gebruiken.
  • Tijdens een praktisch luik leer je bovendien werken met een gloednieuwe tool die lezen en schrijven op een verrassende manier met elkaar verenigt.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • de wetenschappelijk onderbouwde principes van leesplezier formuleren;
  • vernieuwde tools die leerlingen meer leesplezier geven, exploreren;
  • kritische didactische analyses van lessen rond leesplezier maken;
  • hun visie op leesonderwijs verrijken;
  • creatief nadenken over toepassingen voor hun eigen leeslessen.

Doelgroep

Leraren Nederlands eerste en tweede graad secundair onderwijs.

Begeleiding

Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, gewezen redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs, onderzoeker en auteur van het doctoraal proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’ en van het gelijknamige praktijkboek (Die Keure) hierover.

Praktisch

Cursuscode: 24/NED/004A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 7 mei 2025 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen