Leesvaardigheid als dynamisch proces
Lezen werd vroeger een 'passieve' vaardigheid genoemd, maar na verloop van tijd heeft men zich gerealiseerd dat deze vaardigheid behoorlijk complex is en meerdere vaardigheden en strategieën vereist. Enkel een tekst lezen, vragen beantwoorden en wat woordenschat verwerken is niet meer voldoende de dag van vandaag.
Programma
In deze workshop ligt de focus op:
- het begrijpen van de leerplandoelen rond lezen;
- de discussie rond deze leerplandoelen en het implementeren ervan in de lessen;
- leesstrategieën;
- 'lezen' integreren door middel van productieve vaardigheden;
- beoordelen van het leesproces;
Opmerking: Een korte versie van deze cursus vond plaats op de "Taaldag 2022"
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je grondig inzicht in de nieuwe eindtermen voor lezen;
- pas je eigen materiaal aan de nieuwe eindtermen aan;
- ken je een waaier aan mogelijkheden om lezen te integreren met de productieve vaardigheden;
- ken je verschillende evaluatiemogelijkheden voor leesvaardigheid.
Doelgroep
Leerkrachten Engels secundair onderwijs en leerkrachten in opleiding, alle finaliteiten en alle graden
Begeleiding
Anne De Paepe is leerkracht Engels en praktijklector Educatieve master talen (Engels). Vanuit die ervaring ontwikkelt ze al 35 jaar lang lesmateriaal. Als ervaren nascholer deelt ze al die bagage graag met leerkrachten Engels en taalleraren.
Praktisch
Cursuscode:
23/ENG/025ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een leestest
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 21 november 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus