(Leren) kijken naar bewegende beelden: een volwaardige vaardigheid
Onze leerlingen kijken liever dan ze lezen? Een open deur intrappen, heet zoiets. We leven vandaag de dag immers duidelijk in een beeldcultuur. Jammer? Misschien, maar niet getreurd: laat ons van de nood een deugd maken, met die beelden aan de slag gaan, samen met hen kritischer leren kijken om zo de schoonheid van bewegende beelden te leren ontdekken.
Programma
Na een korte analyse van onze ‘kijk’obsessie ga je op zoek naar de visuele tegenhanger van twee ‘literaire’ begrippen: ‘focus’ (voormiddag) en ‘vertelstandpunt’ (namiddag). Aan de hand van spraakmakende beelden uit een kleine 130 jaar filmgeschiedenis ontdek je al gauw hoe vorm en inhoud onlosmakelijk verbonden zijn. De theorie koppel je aan eenvoudige kijk- en analyse-oefeningen zodat je na deze sessie makkelijk aan de slag kan met je eigen favoriete beeldmateriaal.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ontdek en verklaar je het samengaan van vorm en inhoud in beeldmateriaal;
- onderscheid je filmische van literaire focus;
- onderscheid je filmische van literaire standpunten;
- hanteer je een aantal eenvoudige tools om zelf actiever en kritischer te kijken en je leerlingen actiever en kritischer te laten en leren kijken.
Doelgroep
Iedereen uit het secundair, hoger of volwassenenonderwijs die direct of indirect wel eens met beeldmateriaal aan de slag gaat in de klas of die geïnteresseerd is in (bewegend) beeld. Geen enkele voorkennis is vereist.
Begeleiding
Zoals veel germanisten ‘rolde’ Gerrit Vosters na zijn studies het onderwijs in. De overname van het filmforum wakkerde zijn filmpassie aan en in 2008 behaalde hij zijn master Film en Visuele Cultuur. Sindsdien combineert hij zijn onderwijsopdracht met FilmStof (filmstof.be), zijn eigen filmeducatief project.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/104ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 6 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.