Je bent hier:   Lernszenarien, die aktivierende und motivierende Didaktik

Lernszenarien, die aktivierende und motivierende Didaktik

Bij het onderwijzen en leren van (gedigitaliseerde) leerscenario's is het van groot belang dat er op innovatieve wijze gebruik gemaakt wordt van digitale leeromgevingen en leermaterialen, media en software.

In deze nascholing maak je kennis met leerscenario’s, de didactiek om projectonderwijs motiverend en activerend vorm te geven. Eerst word je ingewijd in de leerscenariodidactiek. Daarna krijg je concreet materiaal en diverse lesideeën, apps en digitale tools aangereikt. Zo ontdek je leerscenario’s die ontwikkeld werden voor de lessen Duits. Vervolgens ga je zelf aan de slag om deze (nieuwe) vorm van lesgeven te integreren in jouw lespraktijk. Verhoog de motivatie en taalkennis van je leerlingen met leerscenario’s!

Na het volgen van de nascholing

• heb je inzicht in de leerscenariodidactiek;
  • ken je verschillende digitale tools ter ondersteuning van de lessen Duits;
  • heb je concreet materiaal op A2-B2-niveau om mee aan de slag te gaan tijdens de lessen Duits;
  • heb je concrete lesideeën om te werken met leerscenario’s;
  • kan je (in teamverband) leerscenario’s integreren in jouw lessen, aangepast aan de interesses en het beheersingsniveau van jouw leerlingen.

Leerkrachten Duits uit de derde graad van het secundair onderwijs. Er wordt geen voorkennis verwacht.

Gorik Hageman is licentiaat in de Germaanse letterkunde (Universiteit Antwerpen) en is sinds 2020 als praktijkassistent Duits verbonden aan de Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen.

Tine De Koninck is master in de taal- en letterkunde (Nederlands - Duits) en sinds 2012 als leerkracht Duits verbonden aan het Sint-Jozefsinstituut van Borsbeek.

Cursuscode: 22/DUI/017A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Laptop is handig, maar moet niet noodzakelijk.

donderdag 10 november 2022 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)