Les perles de la chanson française
Een Frans chanson integreren in je les, hoe doe je dat? Welke keuze maak je? En zijn de klassieke chansons niet te oubollig voor de leerlingen? Hoe kan je de eindtermen bereiken én je leerlingen tegelijk enthousiast krijgen? Hoe zet je je leerlingen aan om ook buiten de klas naar Franstalige muziek te luisteren? Maar vooral, hoe ga je hiermee op een motiverende manier aan de slag in je klas?
Programma
In deze sessie verkennen we de geschiedenis van de Franse muziek met gekende en ongekende pareltjes en leggen we steeds de link met je eigen lespraktijk. We exploreren met welke activerende werkvormen jij het Franse chanson kan binnenbrengen in je lessen Frans en de leefwereld van je leerlingen.
Doelstellingen
Na deze nascholing
- neem je een chronologisch overzicht van het Franse repertoire mee naar huis;
- beschik je over een aanbod van Franse liedjes die onmiddellijk toegepast kunnen worden in een lespraktijk;
- heb je goesting om met je leerlingen (wat vaker) in de Franse chansons te duiken;
- benoem je het Franse chanson als specifiek artistiek-literair genre;
- scherp je je eigen Franse culturele bagage aan.
Doelgroep
Leerkrachten Frans secundair onderwijs (alle graden) en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Elke Peeters is leerkracht Frans sinds 2007. Ze heeft ervaring in de 2de en 3de graad (in de verschillende onderwijsvormen) van het secundair onderwijs en in het volwassenenonderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
24/FRA/014ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop en oortjes/hoofdtelefoon
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 22 januari 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus