Je bent hier:
Lessen ontwerpen met de herziene taxonomie van Bloom in Humane Wetenschappen
Lessen ontwerpen met de herziene taxonomie van Bloom in Humane Wetenschappen
Een compleet overzicht met tal van voorbeelden, praktische toepassingen en tips.
Hoe kan je als leerkracht je lessen zo ontwerpen dat je de eindtermen/leerplandoelen doordacht en kwaliteitsvol realiseert op de klasvloer rekening houdend met de noden van alle leerlingen?
Programma
Om communicatie tussen vakgroepen en leraren te faciliteren werd ervoor gekozen de eindtermen en leerplandoelen uit te schrijven aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom.
In deze workshop krijg je achtergrondinformatie om de verschillende onderdelen van de taxonomie goed te kunnen begrijpen. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden uit Humane Wetenschappen reiken we handvaten aan om concreet met de taxonomie aan de slag te gaan.
Doelstellingen
De herziene taxonomie is een inspiratie bij:
- het systematisch vormgeven van het onderwijsleerproces;
- het benutten van de beginsituatie van de leerlingen;
- het stellen van haalbare en uitdagende doelen;
- het evenwichtig ordenen van doelen;
- het aanbieden van samenhangende, betekenisvolle en activerende leerinhouden die het leren ondersteunen;
- het afstemmen van de leerinhouden op het verwachte beheersingsniveau;
- het betrekken van leerlingen zodat ze een actieve en autonome rol krijgen in het onderwijsleerproces;
- het ontwerpen van een leeromgeving die het bereiken van de doelen ondersteunt;
- het bepalen en ontwikkelen van werkvormen;
- het selecteren van relevante media;
- het ontwerpen van een evaluatie die representatief is voor het gevalideerd doelenkader en voor het aanbod van leerinhouden;
- het opstellen van een transparante, betrouwbare, brede evaluatie afgestemd op de doelgroep;
- het integreren van evaluatie in het onderwijsleerproces.
Doelgroep
Leerkrachten humane wetenschappen.
Begeleiding
Eef Rombaut werkte als leerkracht secundair onderwijs in het aso, tso, bso voor verschillende scholen binnen de scholengemeenschap Sint-Nicolaas en het Koninklijk Atheneum te Gent. Ze was praktijkassistente SLO Politieke en Sociale wetenschappen aan de UGent en werkt momenteel aan de UAntwerpen voor de Antwerp School of Education als praktijkassistent vakdidactiek GCW. Sinds 2008 is ze bovendien aan de slag als pedagogisch adviseur in het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Praktisch
Cursuscode:
19/GCW/005ABeperkt aantal deelnemers. Syllabus en drank zijn inbegrepen. Als syllabus ontvang je het boek De taxonomie van Bloom in de klas.
Jouw bijdrage: 83 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 2 december 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.