Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   LEZING 1 LEERSTOEL: Onderwijskundig leiderschap delen tot op de klasvloer - Hoe haalbaar en gedragen uitdagingen in het onderwijs aanpakken? - live online nascholing

LEZING 1 LEERSTOEL: Onderwijskundig leiderschap delen tot op de klasvloer - Hoe haalbaar en gedragen uitdagingen in het onderwijs aanpakken? - live online nascholing

We vertrekken van het kernproces in elke school: het leren en de leerling. Daarbij kijken we eveneens naar de ongekwalificeerde uitstroom bij leerlingen, het lerarentekort en de uitstroom van leraren en directeurs, drie uitdagingen gerelateerd aan motivatie en draagkracht. Via het nadenken over enkele didactische gevolgen zoals het creëren van leermotivatie, formatieve evaluatie, taalgericht vakonderwijs en inspelen op diversiteit, focussen we op mogelijke oplossingen. Het ‘GO ALL for learning’ -kader voor schoolontwikkeling (wat staat voor Gedeeld Onderwijskundig en trAnsformationeel Leiderschap via Leergemeenschappen) staat hierbij centraal. Je krijgt overzicht én inzicht in de samenhang van de verschillende elkaar beïnvloedende aspecten.

Programma

De beschrijving en de inhoud van het volledige traject van de Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking met alle lezingen en workshops vind je hier.

Doelstellingen

  • Je verwerft inzicht in de didactische gevolgen van onderwijsuitdagingen in stad Antwerpen (en daarbuiten) en de noodzaak om hier met andere vormen van schoolbeleid en schoolleiderschap op in te spelen.
  • Je kent methodes om visie te ontwikkelen tot op het niveau van leidende principes.
  • Je verwerft inzicht in hoe didactische innovatie gedragen en bottom-up kan ontwikkeld worden via leergemeenschappen en andere vormen van teacher teams en in welke teamarchitectuur nodig is in een school.
  • Je kent methodes om leiderschap te delen via leergemeenschappen, intervisies en beleidsteams en de rol van de procescoach hierbij.
  • Je verwerft inzicht in hoe professionalisering en schoolontwikkeling mede via professionele leergemeenschappen vorm kan worden gegeven en hoe dit ook haalbaarheid en gedragenheid kan creëren voor leraren en directeurs.

Voor verdieping van deze doelstellingen kan je de workshop volgen op donderdag 12/11/2020 van 9.00 uur tot 12.00 uur.

Doelgroep

Schoolleiders, beleidsmedewerkers en leerkrachten die hun steentje willen bijdragen aan het schoolbeleid en andere geïnteresseerden.

Begeleiding

Prof. dr. Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan Universiteit Antwerpen, waar hij praktijkonderzoek doet naar het optimaliseren van (digitale) onderwijsleerprocessen, school- en professionaliserings-beleid, schoolontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®.  Hij is auteur van onder meer het boek “Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs” (2019).

Praktisch

Cursuscode: 20/LOS/001A

Wegens de recente ontwikkelingen en veiligheidsmaatregelen dd. 23 oktober zal de lezing voor iedereen volledig online plaatsvinden.

De deelnemers ontvangen kort voor de lezing een link.

 


Jouw bijdrage: 0 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 29 oktober 2020 18:30u 20:00u via afstandsonderwijs


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen