Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Didactiek / Klasmanagement   Loose Parts Play: vanuit het intuïtieve spel van kleuters met Loose Parts sterker inzetten op de ontwikkeling van kleuters (herhaling 2)

Loose Parts Play: vanuit het intuïtieve spel van kleuters met Loose Parts sterker inzetten op de ontwikkeling van kleuters (herhaling 2)

Spel met Loose Parts zie je regelmatig in kleuterklassen opduiken en biedt schitterende kansen om kleuters aan te zetten tot het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden. Op sociale media zie je vaak mooie composities zoals mandala’s verschijnen, maar dat is maar een heel klein onderdeeltje van Loose Parts Play. Wat is Loose Parts Play precies? Welke materialen kun je hiervoor gebruiken? Hoe maak je het leren van kleuters zichtbaar? En hoe start je dit op in je eigen klaspraktijk?

Programma

In de voormiddag ervaar je op een actieve manier de mogelijkheden en kom je meer te weten over de denk- en handelingsschema’s die veelvuldig voorkomen in het spel van kleuters en hoe je dit kan faciliteren.

Na de middag zoomen we in op het domein wiskunde: in het spontane spel van kinderen met Loose Parts zien we immers heel wat wiskunde-aspecten opduiken. We linken die aan de wiskundige inzichten waarop de kleuters oefenen, vaak zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. We onderzoeken hoe we die spelvormen verder kunnen verdiepen en we koppelen ze aan concrete wiskundedoelen. Op het einde van de dag heb je zeer concrete ideeën om met Loose Parts aan de slag te gaan en deze volop te beginnen verzamelen.

Doelstellingen

De deelnemer:

  • kent de mogelijkheden van Loose Parts Play;
  • weet wat de meerwaarde is van Loose Parts i.f.v. de ontwikkeling van kleuters;
  • leert concrete werkvormen aan om in de eigen klas met Loose Parts aan de slag te gaan.

Doelgroep

Kleuteronderwijzers, onderwijzers eerste graad lagere school, zorgcoördinatoren basisonderwijs.

Geen specifieke voorkennis

Begeleiding

Annick Kempeneers is in 1987 afgestudeerd als kleuteronderwijzer. Sedert tien jaar combineert ze haar job in de kleuterklas met een opdracht als praktijklector aan de opleiding bachelor kleuteronderwijs van UCLL. Loose Parts hebben de laatste jaren een centrale plaats in haar kleuterklas ingenomen. Met veel passie geeft ze haar kennis en ervaring omtrent het werken met Loose Parts met kleuters door.

Praktisch

Cursuscode: 21/KLE/050C

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 25 maart 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 002 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen