Masterclass Didactiek Nederlands (herhaling 1)
Hoe geef je het vak Nederlands? Wat zijn de nieuwste invalshoeken in eindtermen en leerplannen en hoe zet je die om in de praktijk? In deze masterclass vertrekken we van de basisinzichten voor de didactiek Nederlands om vervolgens in te zoomen op de nieuwste inzichten en ontwikkelingen. Theorie en praktijk wisselen elkaar in gezonde doses af.
Programma
Je krijgt vier sessies telkens rond een component van het vak
- Modern proza
- Hoe werk je aan een (literaire) leesattitude?
- Hoe integreer je leesplezier/leeservaring en analyse?
- Op welke basis kun je een boekenlijst maken?
- Taalbeschouwing
- Taalvaardigheid staat niet los van taalbeschouwing, maar hoe leg je de link tussen beide?
- Hoe breng je leerlingen vanuit concreet taalgebruik tot inzicht in meer abstracte leerstof, zoals grammatica?
- Schrijven
- Welke strategieën verbeteren de schrijfvaardigheid van leerlingen uit het secundair onderwijs?
- Hoe kan je binnen het vak Nederlands aan deze strategieën werken?
- Wat zijn de mogelijkheden van een multimodale leeromgeving?
- Spreken en luisteren
- Hoe bouw je spreek- en luistervaardigheid op in de klas?
- Welke strategieën doen leerlingen gericht luisteren?
- Nagelnieuw in het spreekonderwijs is de didactiek van exploratieve gesprekken. Hoe realiseer je daarmee meer leerwinst en betere samenwerking in groepswerk?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen een aantal didactische principes in verband met componenten van het vak Nederlands gebruiken.
Doelgroep
- Leraren Nederlands die de evoluties van de laatste tien jaar willen oppikken
- Leraren Nederlands die geen vakdidactiek Nederlands in hun opleiding gekregen hebben
- De nascholing is eerder gericht op 2de en 3de graad, maar bevat, mits transfer, interessante zaken voor de eerste graad.
Begeleiding
Jan T’Sas, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen.
Rudi Wuyts, ex-leraar aso, ex-praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen.
Jordi Casteleyn, professor didactiek Nederlands aan de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/013BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 16 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.