Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 4 - residentieel seminarie op nieuwe data via afstandsonderwijs

Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 4 - residentieel seminarie op nieuwe data via afstandsonderwijs

1. In het onderwijs volgen veranderingen elkaar in een héél snel tempo op waardoor teams gaan regresseren, deloyaal kunnen worden aan hun leidinggevende en motivatieproblemen gaan vertonen.  

2. Kleine ergernissen eindigen nu te vaak bij een beroepscommissie of zelfs bij een arbeidsrechtbank. Een rechtszaak levert jammer genoeg nooit winnaars op. Bemiddeling daarentegen levert geen verliezers op. Tijdens dag 2 leer je hoe je zo’n win-winsituatie mogelijk maakt.

3. Vandaag leven we in een kennismaatschappij. Om in deze snel veranderende samenleving, waarin je overspoeld wordt met informatie, leiding te geven heb je een aantal nieuwe grondhoudingen nodig. De directeur of beleidsmedewerker die eenzaam alles controleert en coördineert behoort, althans theoretisch, tot het verleden. Iedereen werkt zogezegd in een team. Als we de dagelijkse praktijk even van nabij bekijken zal je verrast zijn dat heel wat mensen in grote of kleine leidinggevende situaties kampen met onmacht om het schip goed aan te sturen. We kennen de schaduwkanten van leiding geven in een onderwijsinstelling: nooit gedaan, stress, te weinig mensen en te weinig middelen, onzekerheid enz. Een deel heeft te maken met de context waarbinnen je werkt, maar een ander deel heb je zelf in de hand. Hoe vul je leiding geven vandaag in? Wat zijn je grondhoudingen, patronen van waaruit je dagelijks mensen aanstuurt? Werken deze nog in deze versnelde informatiecontext?

Programma

DEEL 1: Wat als de motivatie weg is?

Op deze dag leer je je communicatie af te stemmen op de fasen van gedragsverandering die mensen doormaken en leer je door het inzetten van gesprekstechnieken de relatie met de ander te versterken, conflicten te vermijden en weerstand en ambivalentie op te lossen om sneller tot een oplossing en/of gedragsverandering te komen. 

Je maakt kennis met krachtige technieken die jou als leidinggevende helpen om een hechte samenwerking op te bouwen met jouw team en conflicten tussen teamleden onderling te begeleiden. 

Tenslotte is er nog aandacht voor de (communicatieve en psychologische) blokkades die kunnen optreden en een gedragsverandering uitsluiten en/of saboteren  zowel op individueel niveau als op teamniveau. 

Deze nascholing is een interactieve sessie en reikt didactische tips aan met concrete toepassingen voor de praktijk. Daarnaast krijg je de ruimte om alvast te oefenen met de verschillende gesprekstechnieken in kleine groepjes. 

DEEL 2: Bemiddeling vanuit verbindende communicatie

Je maakt kennis met de filosofie van verbindende communicatie en ervaart hoe die kan bijdragen om de deur naar dialoog terug open te zetten. Dat betekent dat je ontdekt welke gevoelens en behoeften er schuilgaan achter verwijten en eisen die je hoort. Tegelijk leer je de verbinding te maken en te houden met jezelf, een essentieel onderdeel voor een geslaagde bemiddeling. Als bemiddelaar word je immers geconfronteerd met de uitdaging te luisteren én te spreken vanuit het behoefteveld, de plek waar verbinding en herstel mogelijk worden en waar conflicten kunnen transformeren naar leer- en groeimomenten met als doel een overeenkomst te vinden waar elke partij zich goed bij voelt.

Werkvormen: We bekijken het verloop van een bemiddeling(straject) en de essentiële randvoorwaarden. We koppelen de inzichten vanuit verbindende communicatie aan concrete situaties in jouw schoolcontext en oefenen met verschillende cases die je krijgt aangereikt of zelf indiende.

DEEL 3: Residentieel seminarie: Inspirerend leiderschap - via afstandsonderwijs omwille van coronamaatregelen

In dit seminarie overlopen we op een 'speelse' wijze, zeven kostbare grondhoudingen om het inspirerend leiding geven te herontdekken. Drie grondhoudingen hebben te maken met het dichter komen bij je eigen kracht en organisatietalent. We proberen terug de focus van ons leiding geven scherp te zetten.

  • Waar wil je naar toe? Waar wil je met jouw team op school naar toe?
  • Ken je de haven waar je wil aanmeren?
  • Hoe kan je dit dan realiseren in de dagelijkse praktijk?

Je wordt bevoorraad met een aantal suggesties die, eenmaal toegepast, er zullen voor zorgen dat je dag een uur langer duurt. Of hoe je door efficiënter om te gaan met wat je al doet één werkdag kan winnen per week. Meer met minder…

Drie andere grondhoudingen blazen het stof van onze manier van samenwerken in teams en allerlei meetings. We maken kort kennis met suggesties om vernieuwend en toekomstgericht met je schoolorganisatie om te gaan. Tot slot maken we nog heel even ruimte voor een kostbare zevende grondhouding. Je kan maar origineel en teamgericht leiding geven als je dagelijks, wekelijks en maandelijks voldoende tijd steekt in zelfzorg. Hoe zorg je voor voldoende energie om intens te kunnen leven? Hier breken we opnieuw een lans om te durven verstillen, vertragen en genieten.

Een niet te missen kans om kapitein te worden van een zeilschip. De organisatie van morgen zal geen traag varend binnenschip zijn dat zijn weg zoekt op rustige wateren. Integendeel, de school heeft kapiteins nodig die op een stormachtige zee met een goed wendbare zeilboot de weg vinden naar een veilige haven. De kennismaking met deze kostbare grondhoudingen kunnen daar een hulpmiddel voor zijn. Een meerwaarde voor jezelf maar ook voor iedereen die met je mag samenwerken. We inspireren ons o.a. op het boek van Stephen R. Covey, ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

Werkvormen: Voor lesdag 3 en 4 (residentieel seminarie) aangepaste werkvormen met veel gelegenheid tot zelfreflectie via passende oefeningen. Voor wie wil is er verdere coaching mogelijk.

 

Doelstellingen

Deel 1:

  • Je bent in staat om anderen jouw richting op te sturen.
  • Je weet hoe de nieuwe inzichten en technieken te gebruiken.
  • Je hebt inzicht in communicatieve en psychologische blokkades die zich kunnen voordoen op individueel en op teamniveau en bent in staat om deze op te heffen.

Deel 2

  • Je ontdekt wat bemiddeling inhoudt: soorten bemiddeling, verloop van een bemiddeling, voorwaarden tot bemiddeling.
  • Je krijgt inzicht in de kracht van verbindende communicatie bij bemiddeling.
  • Je verkent met korte oefeningen hoe het is om als bemiddelaar verbindend op te treden.

Deel 3
Tijd maken voor reflectie over je eigen manier van leidinggeven, input krijgen voor optimalisatie van je grondhoudingen om gezond, inspirerend en teamgericht je team op school te kunnen blijven leiden in de versnelde kennismaatschappij.  

Doelgroep

Je nam deel aan de vorige jaren van het HRM-groeipad voor middenkaderleden.

Begeleiding

Dominique Roos behaalde aan de Vlerick Management School “The Best Business Planning Award”. Zij is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Zij is tevens oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie.
Verder is zij gespecialiseerd in het begeleiden van moeilijk werkbare teams.

Kim Wezenbeek, pedagogisch directeur Stella-Maris Merksem, erkend familiaal bemiddelaar en hergo-moderator.

Els Tanghe, jarenlange leservaring (zowel theorie-, praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen, mentor startende collega’s en coördinator Specifieke Lerarenopleiding. Momenteel aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen als lerarenopleider en medewerker onderwijsontwikkeling. 

Praktisch

Deze cursus loopt over 4 dagen.

Cursuscode: 19/MK/004A

Syllabus, drank, broodjes maaltijden in De Boogkeers voor lesdagen 1 en 2.

Het residentieel seminarie was oorspronkelijk gepland op 26 en 27 maart 2020 maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen. De nascholing wordt nu aangeboden via afstandsonderwijs op 4 en 7 mei 2020. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.

De online lesdag van 4 mei zal er als volgt uitzien:

  • gezamenlijke online start om 9.00 uur met verwelkoming en een korte rondleiding in het virtuele klaslokaal. Aan de hand van diverse werkvormen komen de volgende inhouden aan bod: een definiëring van coachen, doelgroepen voor coachen, de grondhouding van een coach en een eerste toepassing van die coachende grondhouding;.
  • Nadien volgt een individuele deel aan de hand van een specifieke opdracht en aangeboden lesmateriaal;
  • In de namiddag (uur wordt nog doorgegeven) komen we terug online bijeen om coachende vaardigheden te verkennen en in kleine groepen in te oefenen.
  • In aanloop naar 12 mei blikken we terug op deze eerste lesdag, wordt er materiaal aangeboden en is er een voorbereidende opdracht voorzien.

Gedurende de hele dag is een virtueel klaslokaal beschikbaar. Daarvoor ontvangt u ten laatste donderdag per mail een link. Gedurende de hele lesdag is Els online bereikbaar voor vragen, extra oefenmogelijkheden op de aan bod gekomen vaardigheden, via de link, Skype, telefonisch (0497/40.29.98) of per mail via els.tanghe@uantwerpen.be.   

Het lesmateriaal en een opnames van de inhoudelijke delen zullen raadpleegbaar zijn via een Dropboxlink (inloggen is niet nodig) en blijven nadien nog een maand beschikbaar voor de deelnemers. Els blijft gedurende die periode eveneens bereikbaar voor vragen, uitwisseling enzovoort.

Communicatie over lesdag 2 van deze tweedaagse volgt later.


Jouw bijdrage: 666 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 december 2019 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
donderdag 30 januari 2020 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)
maandag 4 mei 2020 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs
donderdag 7 mei 2020 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen