Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Directie   Masterclass: Naar een toekomstgericht gedragen schoolbeleid

Masterclass: Naar een toekomstgericht gedragen schoolbeleid

Richtlijnen en ondersteuning voor een krachtig strategisch plan, ingebed in het nieuwe OK

De tijd dat strategisch management enkel gezien werd als van belang  voor bedrijven, maar niet voor onderwijs, is gelukkig voorbij.  Vanaf dit schooljaar gaat de onderwijsinspectie van start met een nieuw gemeenschappelijk kader om te bouwen aan Onderwijskwaliteit (OK).  Dit kader stimuleert scholen om een gedragen, geïntegreerd en samenhangend (kwaliteits)beleid te voeren, rekening houdend met het eigen (ped)agogisch project. Veel meer dan vroeger zal van directieleden (en ook van leerkrachten) verwacht worden dat ze kunnen verantwoorden waarom bepaalde keuzes in de schoolwerking (of eigen klaspraktijk) gemaakt worden.

Maar hoe bepaal je de beleidsprioriteiten voor jouw school? Hoe begin je aan het uitbouwen van een toekomstgericht gedragen schoolbeleid? Wie wordt er best bij betrokken? En wat is de connectie tussen een strategisch plan en een schoolwerkplan?

Programma

De schoolleider, het schoolteam en schoolbestuur staan niet alleen voor de opdracht om anno 2018 een beleidseffectieve school uit te bouwen. Krachtig schoolbeleid blikt ook vooruit en ontwikkelt, in overleg met alle betrokken actoren, strategieën voor de nabije toekomst. Dit vormingstraject, waarbij deelname van meerdere mensen uit dezelfde school sterk wordt aangemoedigd, instrueert dit strategisch denken aan de hand van creatieve en innovatieve oefeningen en via aanrijking van inzichten en instrumenten.

Een strategie ontwikkelen voor de nabije toekomst en die strategie ook op papier zetten, betekent dat alle betrokkenen (zowel binnen als buiten de school) duidelijk weten waar de schoolorganisatie naartoe gaat en welke keuzes gemaakt worden. Het schoolteam heeft hiertoe een ruime kijk nodig op zowel de interne schoolcontext als de externe omgevingscontext. Waar moeten we / kunnen we / willen we naar toe met onze schoolwerking? De kern van strategisch management ligt niet alleen in het uitstippelen zelf van een helder gestructureerde weg naar een duidelijk geformuleerd doel, maar ook in de vraag hoe we daarbij te werk willen gaan en welk draagvlak daarvoor nodig is.

Deze driedaagse opleiding heeft tot doel om beleidsmakers inzicht te geven in het ‘hoe en waarom’ van strategische planning. Op het einde van het leertraject beschik je over voldoende ‘materiaal’ om tot een gefundeerde beslissing te komen over het al dan niet opmaken van een strategisch plan voor je school en voor het zetten, indien je ermee aan de slag wil, van de eerste stappen. We bestuderen voorbeelden, we krijgen inzicht in de onderdelen van het plan en besteden voldoende aandacht aan de randvoorwaarden om tot een dynamisch plan voor de toekomst te komen.

Om een krachtige transfer van deze opleiding naar je eigen school te garanderen, ontwikkelen we een concreet actieplan op maat om effectief van start te gaan met het proces van strategische planning.

Werkvormen
Doceren, peer education, debat, intervisie, creatieve breintechnieken, groepswerk, brainstorm, strategische sprokkelmethodieken.

De nadruk ligt op vaardigheidstraining, creativiteit en experiment. In die zin is de opleiding opgevat als een skillslab met veel ruimte voor interactie.

 

Doelstellingen

  • Je kan het begrip strategische planning omschrijven.
  • Je kan de onderdelen van een strategisch plan benoemen.
  • Je kan een antwoord geven op ‘waarom een strategisch plan een meerwaarde betekent voor een schoolorganisatie’.
  • Je kan het verschil uitleggen tussen een strategisch plan, een schoolwerkplan en een pedagogisch project.
  • Je hebt inzicht in wie best betrokken wordt bij de opmaak van het plan en op welke manier inspraak georganiseerd wordt. Je kent een aantal methodieken om deze inspraak te realiseren.
  • Je kan bepaalde strategische sprokkelmethodieken begeleiden in je eigen school om zo inspraak en betrokkenheid te verhogen.
  • Je hebt inzicht in welke stappen best gezet worden om tot de realisatie te komen van het plan.

 

Doelgroep

Directie en beleidsondersteuners.
Het is een meerwaarde om met twee of meer deelnemers per school te komen.

 

Begeleiding

Pieter Sprangers, zaakvoerder Domo de Refontiro (refontiro bvba), deeltijds docent Karel de Grote hogeschool, deeltijds praktijkassistent lerarenopleiding UA, personal coach. Zaakvoerder Innokinetics.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 17/DR/016A

Aanwezigheid op elke cursusdag is vereist.
De lunches in nabijgelegen studentenrestaurant zijn inbegrepen in de cursusprijs.


Jouw bijdrage: 388 EUR.
Inlichtingen bij: Lea Breugelmans, 03 265 46 87, lea.breugelmans@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 22 maart 2018 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen
vrijdag 23 maart 2018 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen
vrijdag 20 april 2018 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen