Je bent hier:   Mens en Samenleving: een open blik op de wereld!

Mens en Samenleving: een open blik op de wereld!

In september 2019 wordt het nieuwe vak ‘Mens en Samenleving’ in de secundaire scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in praktijk gebracht. Een brede sociale, maatschappelijke en economische vorming staan hierbij centraal.

• Ben je benieuwd naar hoe inhoudelijke thema’s als identiteit, duurzaamheid en diversiteit in dit nieuwe vak aan bod kunnen komen?
  • Ben je op zoek naar creatieve input om dit nieuwe vak vorm te geven?
  • Wil je ontdekken hoe je de vooropgestelde doelen op een hedendaagse manier in praktijk brengt?

Laat je dan inspireren tijdens deze dag waarin we tonen hoe ervaring en experiment het vertrekpunt kunnen vormen voor geslaagde leeractiviteiten.

- Een open blik op de wereld!
- Een theoretisch kader bij het vak en het leerplan;
- Enkele inhoudelijke thema’s uitgelicht;
- De praktijk: krachtlijnen en praktijkvoorbeelden;
- Possible Futures! - aan de slag.

Tijdens deze inspiratiedag maak je kennis met de achterliggende visie bij het nieuwe vak ‘Mens en Samenleving’.  Na deze dag kennen het leerplan en de vooropgestelde doelen voor jou geen geheimen meer. Daarnaast word je aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan.  Ervaring en experiment vormen het vertrekpunt om de leerlingen met een open blik naar de wereld te laten kijken.

Leerkrachten secundair onderwijs eerste graad uit (vooral) Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Koen Cools is historicus en werkt als docent Wereldoriëntatie en (Wereld)burgerschap/Persoonsvorming aan de lerarenopleiding van de Thomas More Hogeschool in Vorselaar. Zijn expertisedomeinen zijn Tijd en Maatschappij. Daarnaast is hij praktijkassistent Geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

Joke Klaassen is illustrator en werkt als docent Muzische Vorming en (Wereld)burgerschap/Persoonsvorming aan de lerarenopleiding van de Thomas More Hogeschool in Vorselaar. Haar expertisedomeinen zijn Beeldende Vorming en Cultuureducatie.

Cursuscode: 18/MES/001B

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

dinsdag 14 mei 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)