Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Communicatiemanagement   Met kinderen luisteren naar (klassieke) muziek. Kinderen muziek helpen ontdekken, beleven en (muzisch) vormgeven

Met kinderen luisteren naar (klassieke) muziek. Kinderen muziek helpen ontdekken, beleven en (muzisch) vormgeven

Kan je kinderen stimuleren om (meer) van klassieke muziek te houden?
Hoe kan je hen helpen geconcentreerd te luisteren en beter te doorleven wat muziek hen doet?
Welke werkvormen kan je hanteren om hun ervaringen bij klassieke muziek vorm te geven?
En hoe kan je hierdoor bijdragen tot de ontwikkeling van muzische en andere (o.m. sociale vaardigheden, taalvaardigheid...) competenties?

Programma

  • We beluisteren en bekijken uitvoeringen (o.m. via YouTube) van klassieke muziek uit uiteenlopende tijdperiodes.
  • We richten de aandacht op verschillende aspecten: instrumenten, stem, beweging, tempo, klankkleur, metrum en ritme, verhalen...
  • We onderzoeken verbanden met andere kunstuitingen o.m. beeldende kunst, dans, poëzie, fotografie...
  • We proberen allerlei (muzische) werkvormen uit om inzichten en belevingen rond muziek vorm te geven.
  • We staan ook stil bij een aantal eindtermen muzische en muzikale vorming in het lager onderwijs.
  • Je gaat naar huis met mand vol doemogelijkheden en een wegwijzer naar tal van muziekfragmenten.

    Om er morgen zo mee aan de slag te gaan.

Doelstellingen

Deelnemers:

  • krijgen (nog meer) liefde voor (klassieke) muziek bijgebracht;
  • weten hoe ze dit ook bij kinderen kunnen waarmaken;
  • kennen een aantal componisten, tijdsperiodes en bouwstenen van (klassieke) muziek;
  • kunnen prikkels en werkvormen hanteren om kinderen (klassieke) muziek beter te helpen beluisteren, beleven en (muzisch) vormgeven.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs.

Begeleiding

Luk Depondt is mede-oprichter van het 'Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs' (CEGO - Leuven). Hij was er ook verantwoordelijke voor cursussen rond muzisch werken en kunsteducatie.
Hij was binnen het 'Steunpunt GOK' actief rond het speerpunt 'anderstalige nieuwkomers'.
Verder begeleidt hij als auteur van verhalen, prentenboeken en poëzie, lezingen en literatuurworkshops voor kinderen.

De voorbije jaren heeft hij - o.m. tijdens tal van lezingen en workshops voor kinderen – expertise ontwikkeld over het muzisch werken en over het werken met en rond kinderliteratuur.

 

Praktisch

Cursuscode: 17/LAG/012A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 14 maart 2018 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen