Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Metend rekenen en meetkunde... geen enkele (rekenzwakke) leerling ontsnapt eraan

Metend rekenen en meetkunde... geen enkele (rekenzwakke) leerling ontsnapt eraan

Metend rekenen is niet eenvoudig… maar wel onmisbaar in het dagelijkse leven. Wie geen tijdsbesef, maatgevoel of inschattingsvermogen heeft, ondervindt veel hinder. En tegelijkertijd moet je bij metend rekenen zowat alle registers van je rekenvaardigheid opentrekken: inzicht in de getalopbouw, technisch rekenen, verhoudingsdenken…
Meetkunde is dan weer één van de meest taalgerichte rekendomeinen. Het heeft een eigen vocabularium en doet appèl op het ruimtelijk inzicht van de kinderen.

 

Programma

Tijdens deze nascholing bekijk je in een eerste deel hoe je kinderen kan helpen op inzichtelijke wijze om te gaan met de enkelvoudige maateenheden en met het complexe gegeven van de tijd. Vervolgens bespreken we de gecombineerde oppervlakte- en inhoudsmaten. Op het gebied van meetkunde zien we hoe ook rekenzwakke kinderen de complexe woordenschat rond lijnen, vlakke figuren en lichamen kunnen linken aan de realiteit en ze actief kunnen hanteren in realistische situaties. We geven uiteraard ook tips om de inzichten speels in te oefenen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • begrijp je wat de belangrijkste struikelblokken voor metend rekenen en meetkunde zijn;
  • bezorg je kinderen inzicht in deze materie;
  • heb je veel speelse oefenideeën om dit inzicht te versterken;
  • zet je het (downloadbaar) materiaal meteen in.

Doelgroep

De nascholing richt zich op iedereen die kinderen – al dan niet rekenzwak – begeleidt bij het verwerven van het inzicht en vaardigheden bij metend rekenen en meetkunde. Zorgleerkrachten en ondersteuners uit de 2de en 3de graad van het (buitengewoon) basisonderwijs zullen alle topics kunnen inzetten. Klasleerkrachten 2de en 3de graad basisonderwijs zullen zeker waardevolle tips oppikken maar uiteraard zullen er ook topics zijn die niet onmiddellijk voor hun klaspraktijk inzetbaar zijn.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Begeleiding

Hilde Heuninck heeft zich als logopediste intussen meer dan 40 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. In de voorbije jaren schreef ze meerdere praktijkboeken. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

 

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/174A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 7 februari 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen