Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Metend rekenen voor rekenzwakke kinderen

Metend rekenen voor rekenzwakke kinderen

Metend rekenen kom je overal in onze omgeving tegen. Deze verbondenheid met de realiteit maakt dat niemand op volwassen leeftijd ontsnapt aan het omgaan met metend rekenen. Voor rekenzwakke kinderen is dat slecht nieuws. Metend rekenen is voor hen bijna steeds een struikelblok. Hoe kunnen we differentiërend en gericht rekenzwakke kinderen met deze materie helpen?

Programma

We bespreken in deze nascholing eerst een stapsgewijze aanpak om ook rekenzwakke kinderen inzicht te geven in meter, liter, kilogram en al hun afgeleide maten. Vervolgens gaan we gedetailleerd in op het andere grote struikelblok: omgaan met tijd. In een luchtiger intermezzo bekijken we een speelse aanpak voor het omgaan met geld en tot slot bespreken we oppervlakte- en inhoudsmaten.

Bij ieder item bekijken we eerst het theoretisch kader, vervolgens een aanpak om de kinderen deze materie goed te laten begrijpen en uiteraard ontbreken ook in deze nascholing de speelse oefenvormen niet.

De inhoud van de nascholing staat los van de gangbare rekenmethodes en focust zich op het gedifferentieerd werken met rekenzwakke kinderen. Uiteraard zullen ook de collega’s genieten van de bijhorende spellen.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • begrijpen waar en waarom kinderen bij metend rekenen kunnen vastlopen;
  • kennen een stapsgewijze aanpak om maten, tijd, geld… inzichtelijk te maken voor rekenzwakke kinderen;
  • kennen de limieten van de klassikale mogelijkheden;
  • kennen een schat aan speelse oefenideeën die men ook in hoekenwerk kan toepassen.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad.

Begeleiding

Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de Rekenwereld tot 20, 100 en 1000 en het praktijkboek Metend rekenen. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze Kijk, de komma. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

Praktisch

Cursuscode: 21/LAG/038A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Deze nascholing werd voordien aangeboden onder de titel "Metend rekenen in het lager onderwijs".


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 26 november 2021 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen